התקדמות בתחומי לימוד אנגלית

6. התקדמות בתחומי לימוד אנגלית

השלבים העיקריים שאדם צריך לעבור כדי לרכוש אנגלית כשפה זרה הם:

  1. ללמוד לקרוא נכון ובנוחות (ללא מאמץ), כולל מילים שהוא לא מכיר
  2. לבסס אוצר המילים ראשוני באמצעות קריאת טקסטים
  3. ללמוד יסודות האנגלית כדי לבסס את יכולת הבנת הנקרא שלו
  4. לקרוא ולשמוע טקסטים רבים על מנת לשפר את הבנת הנקרא והבנת הנשמע, כמו גם להרחיב את היקף אוצר המילים שלו
  5. ללמוד את הדקדוק של השפה כדי להבין איך לחבר משפטים תקניים, ולסגל לעצמו יכולת חשיבה בשפה הזרה
  6. לקרוא ולשמוע טקסטים רבים כדי להטמיע את עקרונות הדקדוקיים ולשפר את הבנתו של השפה הזרה, כמו גם להרחיב את היקף אוצר המילים שלו
  7. לכתוב חיבורים ומכתבים תקניים בשפה הזרה

חשוב לדעת: יכולת הדיבור מורכבת ממספר מרכיבים שהוזכרו בשלבים לעיל. כל אחד מהשלבים האלו תורם ליכולת הדיבור ומפתח אותה. ניתן לתרגל תרגילים שמחזקים את יכולת הדיבור החל משלב 2 לעיל. השלבים שנזכרו לעיל מראים את התמונה הכללית של תהליך רכישת אנגלית כשפה זרה.

הטבלה הבאה מציגה את כל השלבים, יחד עם פירוט של מה נלמד בכל שלב, אילו יכולות התלמיד משיג בכל שלב, ואילו דברים כדאי לדעת כדי להצליח בכל שלב. (לפרטים, הקלק על התמונה)

סדר השלבים ללימוד אנגלית כשפה שנייה

הטבלה הזו, למעשה מהווה תוכנית לימודית כללית עבור כל מי שרוצה ללמוד אנגלית כשפה זרה. היא מכילה נתונים חשובים שידיעתם תעזור לתלמיד ללמוד אנגלית בצורה יותר יעילה.

ההיגיון מאחורי רצף השלבים בתהליך רכישת אנגלית כשפה זרה

ברור לכולם שעל מנת להבין ולדבר אנגלית, אדם צריך לדעת כמות גדולה של מילים. אוצר מילים גדול מאפשר לו להבין בצורה עמוקה יותר את מה שהוא קורא או שומע, ועוזר לו לבטא את מחשבותיו. אך אוצר מילים לבדו אינו מספיק. על מנת להבין טוב יותר ולבטא את המחשבות כהלכה, הוא חייב לדעת גם דקדוק.

דקדוק הוא הידע כיצד לארגן את המילים במשפט על מנת ליצור משפט הגיוני וקל להבנה. בקיאות בדקדוק האנגלי מאפשרת לאדם לפענח משפטים מורכבים באנגלית שהוא קורא/שומע כמו גם מבססת את היכולת להביע את מחשבותיו (גם בדיבור וגם בכתב) באנגלית בצורה תקנית ומדויקת. ללא שימוש בדקדוק האנגלי, אדם עלול להישמע עילג, או לחלופין, להרגיש בלבול רב ותסכול.

הרעיון די ברור: בכדי לדעת אנגלית יש ללמוד מצד אחד כמות גדולה של מילים ומצד שני יש לדעת איך מסדרים את המילים האלו על מנת לבנות משפט נכון. אבל קיים תחום שלישי שהוא למעשה תחום חשוב ביותר כשרוצים ללמוד אנגלית כשפה זרה, והוא התחום של קרוא וכתוב.

כפי שנכתב מוקדם יותר, בשלבים הראשונים של רכישת שפת אם (כמו עברית), התינוק קולט את השפה באמצעות שמיעה בלבד. רכישת שפת אם מתאפשרת רק בגלל שהוא נמצא בסביבה שכולם מדברים עברית. אין לו מנוס מכך, בין אם הוא רוצה או לא, הוא יקלוט את השפה.

אבל תלמיד שמבקש ללמוד שפה זרה (כמו אנגלית) לא נמצא בסביבה כזו. הוא עדיין נמצא בסביבה שבה כולם מדברים עברית. לכן יש צורך בכלי שיאפשר לו להרחיב את אוצר המילים שלו וללמוד את העקרונות הדקדוקיים של אנגלית ביעילות וללא תלות בגורמים חיצוניים.

הכלי הזה נקרא "קרוא וכתוב".

אם התלמיד לא יכול לקרוא אנגלית נכון ובנוחות, הוא לא יצליח להרחיב את אוצר המילים שלו, לא יוכל להבין את מה שהוא קורא, לא יצליח להבין אנגלית שהוא שומע, לא יצליח להגות משפטים באנגלית, ולא יפיק תועלת רבה בלימוד הדקדוק. כל זה ימנע ממנו לדבר אנגלית.

לכן, השלבים בתהליך רכישת אנגלית כשפה זרה מתחילים בלימוד קרוא וכתוב. באמצעות יכולת הקריאה, הוא מפתח אוצר מילים ולומד את העקרונות הדקדוקיים לסירוגין.

הערה: יש אנשים שחושבים שבכדי ללמוד קריאה, קודם צריך לדעת תרגומי מילים. כלומר, קודם צריך להרחיב את אוצר המילים, ואחר כך ללמוד קריאה. הפעולה הזו לא משרתת את התלמיד לטווח הארוך. הרחבת אוצר מילים בלי קריאה מתאפשרת רק כשיש אנשים אחרים שמלמדים את התלמיד. לימוד אנגלית באופן זה משאיר את התלמיד תלוי באנשים אחרים ומונע ממנו אפשרויות תרגול בכתב.


מה שנכתב כאן נלקח מתוך סדרת המאמרים "איך ללמוד אנגלית". באפשרותך לקרוא את שאר המאמרים בקישורים הבאים:

חזרה לבלוג