מאפייני שיטת הליקס ללימוד אנגלית
הנחת היסוד בפיתוח שיטת הליקס היא העובדה ש:
למידה היא פעילות אישית ולא פעילות קבוצתית.
התעלמות מנתון הזה גורמת לכישלון וכאב לב רב אצל תלמידים רבים כמו גם אצל המורים וההורים שלהם. כאשר לא פועלים לפי הנתון הנ"ל, יהיה בזבוז רב של זמן, כסף ואנרגיה ללא תוצאות שמצדיקות את ההשקעה.
הרי לכל תלמיד יש קצב לימוד משלו.
לכל תלמיד יש צרכים אישיים, יכולות אישיות או קשיים אישיים. שלושת המרכיבים האלה קובעים את קצב הלימוד של התלמיד. כמובן, שלושת המרכיבים האלה משתנים מתלמיד לתלמיד, לכן קצב הלימוד שונה מתלמיד לתלמיד.
לא ניתן להסביר נתון מסוים לקבוצה של אנשים ולצפות שכולם לגמרי יבינו את הנתון.
כדי להבטיח הצלחה של מספר מרבי של תלמידם, עלינו להיות ערוכים לטפל בכל תלמיד באופן אישי ולקדם אותו לפי קצב הלימוד האישי שלו.
שיטת הליקס ללימוד אנגלית פותחה על בסיס ההבנות האלו ובמטרה לתת מענה לצרכים/קשיים של כל תלמיד באופן אישי.
תמצית שיטת הליקס
שיטת הליקס היא שיטת לימוד אנגלית שונה וחדשה. על מנת להבין מהי שיטת הליקס, תחילה צריך להבין שני דברים:
- לא מדובר בשיעורים פרטיים
- לא מדובר בשיעורים קבוצתיים
הבסיס של השיטה הוא טבלת השלבים ללימוד אנגלית כשפה שנייה. הטבלה מציגה את המיומנויות השונות שיש להשיג על מנת לרכוש את השפה האנגלית. המיומנויות הללו מוצגות בטבלה לפי הרצף הנחוץ ללימוד אנגלית כשפה זרה.
עבור כל היבט של השפה האנגלית, מערכת הליקס מכילה קורסים ייחודיים עם חומרי לימוד ותרגילים רבים. כלומר, כל קורס עוצב עם המטרה לטפל בהיבט אחד של השפה האנגלית.
תהליך הלימוד מתחיל במבדקי רמה על מנת לגלות את הקשיים והצרכים של התלמיד. בהתבסס על התוצאות של המבדק, אנו נכין תכנית לימוד המיועדת לטפל בצרכים של התלמיד.
חומרי הלימוד והתרגילים משולבים יחדיו ויוצרים את הקורסים שנמצאים במערכת הליקס ברשת האינטרנט. המערכת עוצבה במיוחד על מנת לנהל את תהליך לימוד אנגלית של כל תלמיד באופן אישי.
כאשר התלמיד מתחבר למערכת, המערכת מזהה אותו ומציגה לו את הקורס המתאים לו. כמובן, המערכת מציגה את חומרי הלימוד והתרגילים ומספקת משוב מיידי על כל שאלה או תרגיל שהתלמיד פותר. המערכת מנהלת את תהליך הלימוד ויודעת לאיזה שלב לנתב את התלמיד בהתבסס על הישגיו.
אופן פעולה זה, יחד עם זמינות המערכת ברשת האינטרנט נותנים לתלמיד את החופש ללמוד בהתאם ללוח זמנים הנוח לו ולהתקדם לפי הקצב האישי שלו.
שיטת הליקס פותחה במשך למעלה מעשור ולפי ניסיון של אלפי שעות עבודה עם דוברי עברית שביקשו ללמוד אנגלית, תוך כדי איתור המכשולים בתהליך לימוד אנגלית כשפה זרה ויצירת מספר פתרונות עבור כל מכשול.
קריאה נוספת: אופן התנהלות לימודי אנגלית בשיטת הליקס
"שיטת לימוד" ולא "שיטת הוראה"
שיטת הליקס לא מתיימרת "ללמד".
במהותה, "למידה" היא תהליך של רכישת ידע ומיומנות.
"למידה" היא פעילות שמתרחשת בשכל של התלמיד. בכל תהליך לימודי, הידע של התלמיד אמור להשתנות.
בכדי שהשינוי יתרחש, התלמיד צריך להפעיל את השכל שלו.
כמובן, רק התלמיד יכול להפעיל את השכל שלו.
אין אף אחד אחר שיכול או אמור להפעיל את השכל של התלמיד.
שיטת הליקס תוכננה ונוצרה בהתבסס על ההבנות הללו. לכן,
השיטה בנויה כך שהתלמיד לומד, בלי צורך בכך שמישהו "ילמד" אותו.
שיטת הליקס מספקת סביבה לימודית שבה התלמיד מקבל את כל הכלים החיוניים להצלחה, יחד עם השגחה, סיוע ותמיכה במהלך הלימודים.
מטרתנו היא לאפשר לכל תלמיד ללמוד אנגלית ולהתקדם בתהליך לימוד השפה בתנאים האופטימליים עבורו.
המאפיינים הבאים חיוניים להשגת המטרה הזו:
- רצף נכון של נושאי לימוד
- למידה יסודית של כל נושא לפני התקדמות לנושא הבא
- תרגול מרובה בכל נושא
- חיבור של נושאי הלימוד בשלבי ביניים
- אימון התלמיד להסיק מסקנות מנתונים
הנה מספר שאלות נפוצות אודות השיטה:
1. מה המטרה של לימודי אנגלית בשיטת הליקס?
כאשר בנינו את בקורסים של הליקס, שמנו לעצנו שתי מטרות עיקריות להשיג עם כל תלמיד:
א. התלמיד יידע אנגלית ברמה טובה
ב. התלמיד יהיה מסוגל להמשיך וללמוד אנגלית באופן עצמאי
לימוד שפה הוא פעילות אין-סופית (תמיד אפשר ללמוד עוד). לכן, חשוב שהתלמיד יהיה מסוגל ללמוד אנגלית בכוחות עצמו גם לאחר שיסיים ללמוד אצלנו.
2. מה לומדים במסגרת לימודי אנגלית בשיטת הליקס?
כדי להבטיח הצלחה ועצמאות בלימודי אנגלית, התלמיד אמור להיות בקיא בשלושה תחומים. הנה הסבר קצר על כל תחום:
תחום א': אוצר מילים
בתחום זה, צריך לוודא שהתלמיד מבסס ומרחיב אוצר מילים שישמש אותו בהמשך לימודיו ובעתיד בחיים.
בתחום זה יש מספר רמות וכל תלמיד מקבל את הקורסים שמתאים לרמה שלו.
תלמיד ברמת מתחילים יכיר ויתרגל פירושים של מאות מילים באנגלית ויקרא ויתאמן על טקסטים שמכילים את המילים האלו.
תלמיד ברמה בינונית והלאה ילמד להתמודד עם טקסטים בצורה עצמאית יותר. הוא ילמד להשתמש במילונים כדי לפענח טקסטים וימשיך להרחיב את אוצר המילים שלו.
תחום ב': דקדוק
דקדוק הוא ידע לגבי אופן חיבור מילים כדי ליצור משפטים הגיוניים. ללא ידיעת הדקדוק, אנו נישמע עילגים. למרות חשיבותו הרבה, תלמידים רבים נרתעים או נמנעים מללמוד אותו. ניסיוני מראה שאנשים כאלו לומדו דקדוק אנגלי בצורה מבלבלת.
אצלנו, התלמיד ילמד דקדוק אנגלי מההתחלה. הוא ילמד דקדוק אנגלי, שלב אחר שלב, ברצף הנכון כדי למנוע בלבולים מיותרים. בנוסף, הוא יתבקש ליישם את עקרונות אלו כדי להביע את מחשבותיו באנגלית.
תחום ג': קריאה באנגלית
יכולת קריאה, היא היכולת שמאפשרת הצלחה בשני התחומים שנזכרו לעיל.
תלמידים רבים אינם יכולים לקרוא אנגלית בצורה רהוטה או מדויקת. עובדה זו גורמת לתלמיד להשקיע מאמץ רב בקריאה ולא בהבנת הטקסט. לכן הוא עלול להתעייף, להתייאש ואף לוותר על לימודי אנגלית בכלל.
המטרה של התחום זה היא להביא את התלמיד לרמת קריאה טובה של אנגלית. המטרה היא שהתלמיד יוכל לקרוא טקסטים באנגלית בקלות וללא מאמץ.
באמצעות למידה ותרגול של שלושת התחומים הנ"ל, התלמיד רוכש ארבעה מיומנויות באנגלית:
- מיומנות הבנת הנקרא
- מיומנות הבנת הנשמע
- מיומנות הבעה בכתב (חיבור)
- מיומנות הבעה בעל פה (דיבור)
ניתן לקבל פרטים אודות התחומים של לימוד אנגלית בסרטון "תחומי לימוד אנגלית":
3. כיצד לומדים את התחומים הללו?
עבור כל אחד מתחומי לימוד אנגלית, הכנו תכנית לימודית שמכילה כמות גדולה של קורסים ושיעורים לביצוע במערכת.
הקורסים שלנו בנויים עם כמות גדולה של תרגילים, כך שהתלמיד יוכל לאתר את כל הנקודות החלשות שלו ויתאמן עליהן. לשם כך, אנו משתמשים במערכת ממוחשבת מיוחדת שמנהלת את מהלך הלימודים. המערכת מציגה לתלמיד את השאלות ובודקת את תשובותיו על כל שאלה ומספקת לו משוב בזמן אמת.
חשוב לדעת: מורים רבים נוטים לערבב תחומים ולדלג מנושא לנושא.
למעשה, זו הדרך הבדוקה לא להתקדם כי היא מייצרת בלבול נוראי בראש התלמיד.
אצלנו, כל תחום נלמד בפני עצמו. אם אינך יודע לקרוא היטב, לא תוכל ללמוד אוצר מילים או הבנת הנקרא. אם אין לך אוצר מילים סביר, לא תוכל ללמוד דקדוק כדי לחבר משפטים כהלכה. בקיאות בכל תחום הינה חיונית להצלחה בתחום הבא.
למעשה זהו הסוד הגדול של השיטה– לא עושים סלט! לומדים כל דבר בפני עצמו. לא לומדים "קצת מכל דבר". אלא לומדים "הרבה ממעט דברים".
במקום לדעת קצת מכל תחום ולהיות בינוני באנגלית, חשוב שהתלמיד יעבור על כל תחום כמו שצריך ויהיה מקצוען!
בדרך זו, התלמיד מתקדם בצורה היציבה והמהירה ביותר, כי הוא לא צריך לחזור כל פעם אחורה לדברים שפספס בתחומים הקודמים.
חשוב לדעת, הצלחה בלימודים דורשת תרגול מרובה ולימוד מטעויות. בדרך כלל, תלמידים מאתרים מה הם לא מבינים רק לאחר שהם טועים בתרגילים ורק אז יכולים באמת ללמוד את החומר.
ניתן לראות נתונים מפורטים על אופן הלימוד של תחומי אנגלית בטבלת השלבים של לימוד אנגלית כשפה שנייה.
4. איך יודעים מה התלמיד צריך ללמוד?
יש מספר קורסים ללימוד אנגלית עם מטרה ברורה לכל אחד. כל תלמיד חדש עובר בדיקת רמה כדי לגלות מה הוא יודע, מה הוא לא יודע ומה הוא חושב שהוא יודע (אבל למעשה לא יודע).
בדיקת הרמה מתחלקת למספר חלקים, ובדרך כלל, במהלך הבדיקה התלמיד מגלה את הנקודות החלשות האמיתות שלו באנגלית.
בעזרת התוצאות של הבדיקה, ניתן לקבוע בקלות את הקורסים שאמורים לטפל בצרכים של התלמיד.
5. באילו כלים משתמשים כדי ללמוד אנגלית?
שיטת הליקס פותחה כדי לתת מענה לצרכי כל תלמיד באופן אישי. כדי להצליח בהשגת השאיפה הזו, יצרנו קורסי לימוד אנגלית ייחודיים שמיועדים לטפל בהיבטים השונים של השפה האנגלית, תוך כדי טיפול בבלבולים שיכולים להיות לתלמידים.
הקורסים בנויים מחומרי לימוד אנגלית בלעדיים ותרגילים מדורגים שמיועדים לעזור לתלמיד להבין, להטמיע ולהשתמש בהיבטים השונים של השפה האנגלית.
על מנת לקדם כל תלמיד לפי קצב הלימוד האישי שלו תוך כדי איתור וטיפול בבלבולים שקיימים בתהליך הלמידה, אנו משתמשים במערכת תוכנה ללימוד אנגלית שפותחה במיוחד כדי לסייע לדוברי עברית ללמוד אנגלית.
חומרי הלימוד מהווים את החלק התאורטי של הקורסים.
מערכת התוכנה מכילה את הקורסים ומנהלת את תהליך הלימוד של כל תלמיד בנפרד. בכל קורס, המערכת מציגה את החומר התאורטי ולאחר מכן מציגה את התרגילים של הקורס במספר שלבים.
המערכת עוקבת אחר ביצועיו של התלמיד בזמן התרגול ומציגה לו משוב מיידי על כל שאלה שהוא פותר בתרגילים. לאחר סיום כל שלב, המערכת מציגה את התוצאות. לפי ההישגים בשלב, המערכת מחליטה לאן לקדם את התלמיד. כך ניתן לוודא שהתלמיד מתקדם תוך כדי צבירת ידע אמיתי.
ניתן לקרוא הסבר מקיף בדף הכלים של שיטת הליקס ללימוד אנגלית.
6. כמה זמן התלמיד יצטרך ללמוד?
רכישת שפה היא פעילות שנמשכת במהלך כל חייו של אדם.
כל אדם משתפר עם השנים גם בשפת האם שלו. כך זה גם עם שפה זרה.
לכן, המטרות שלנו הן:
א. התלמיד יידע אנגלית ברמה טובה
ב. התלמיד יהיה מסוגל להמשיך וללמוד אנגלית באופן עצמאי.
משך הזמן הדרוש להשגת המטרות האלה תלוי בעיקר בארבעה דברים:
- מה התלמיד כבר יודע— ככל שיודע יותר, דרוש פחות זמן
- קצב הלימוד האישי שלו והיכולת שלו לקלוט וליישם חומר לימוד חדש— ככל שהוא מבריק יותר, הוא יוכל להתקדם מהר יותר
- אינטנסיביות של הלימודים— ככל שלומדים לעיתים קרובות יותר, קצב הלימוד עולה.
- כמות השגיאות שהוא רכש בעבר. זה בעיקר בא לידי ביטוי עם תלמידים מבוגרים. מי שלמד אנגלית עם טעויות, צריך קודם להיפטר מהטעויות ואז ללמוד את הדבר הנכון. וזה יכול לקחת זמן כדי להיפטר מן השגיאות הללו.
לכן, איננו יכולים להגיד במדויק כמה זמן יידרש לכל תלמיד עד שישיג מטרות אלו.
חשוב לציין, בגלל אופי האישי של הלימודים בשיטת הליקס, כל תלמיד יכול להתקדם במהירות המרבית שבה הוא יכול ללמוד.
הערה: לימוד שפה שנייה הוא למעשה רכישה של הרגל חדש. וכדי שזה יקרה, התלמיד צריך להתגבר על הנטייה שלו להשתמש בהרגלים שלו בעברית. לכן חשוב להיות מודע לכך שזה לא עניין של שעות ספורות בכל מקרה.
7. מה הניסיון של מרכז הליקס בלימוד אנגלית?
שיטת הלימוד שבה אנו משתמשים מבוססת על ניסיון של כ-15 שנים בהוראת אנגלית, גם בשיעורים פרטיים וגם בקבוצות.
השיטה פותחה בשלבים הבאים:
- התבוננות בתלמידים במהלך לימודי השפה האנגלית
- איתור קשיים נפוצים של דוברי עברית בקליטת חומרי הלימוד
- מציאת פתרונות אחידים לשם טיפול יעיל בקשיים שנתגלו
- פיתוח וכתיבה של חומרי לימוד ותרגילים ייחודיים על מנת ליישם את הפתרונות
- יצירה של קורסים ייעודיים על מנת לטפל בהיבטים השונים של לימוד השפה
- פיתוח מערכת ממוחשבת לשם בדיקת התרגילים בזמן אמת ולנהל את תהליך הלימוד של כל תלמיד באופן אישי
הקורסים הללו פותחו במיוחד כדי לאפשר לכל תלמיד ללמוד בצורה עצמאית בלי להיות בלחץ של גורמים השונים בסביבה.
חשוב לציין, שיטת הלימוד נמצאת בבקרה מתמדת ומתעדכנת בצורה שוטפת.
קריאה נוספת:
-
-
-
-
-
-
-
-
הכלים שלנו
המשך לקרואהכלים שלנו פותחו במיוחד כדי לעזור לכל דובר עברית ללמוד אנגלית לפי הצרכים האישיים שלו.