הטעות הבסיסית בלימוד אנגלית

1. הטעות הבסיסית בלימוד אנגלית

קריאה של 7 דקות שיכולה לחסוך לך הרבה כסף (וגם זמן) מבוזבז בלימוד אנגלית בדרך לא נכונה

כמעט כל מי שרוצה ללמוד אנגלית לא מודע לטעות בסיסית שהוא עלול לעשות.

מדובר בטעות שנמצאת ביסוד המאמצים שלו ללמוד אנגלית, ובגללה, הוא יפעל בכיוון הלא נכון והוא עלול לבזבז את זמנו וכספו לשווא.

הטעות היא לנסות ללמוד אנגלית (שפה שנייה) כמו שלומדים עברית (שפת אם).

אבל קיים הבדל גדול בין אופן רכישת שפת אם ואופן רכישת שפה שנייה. ויש אנשים שבכלל לא מודעים להבדל הזה.

חוסר המודעות הזו בדרך כלל עולה ביוקר מפני שהוא גורר איתו בזבוז של זמן ואנרגיה לשווא. במקרים מסוימים הוא מביא לתסכול וייאוש, ובסופו של דבר גורם לתלמיד לוותר.

אם ברצונך ללמוד אנגלית בצורה תקנית וביעילות, מאוד כדאי לך לדעת את ההבדל בין אופן הרכישה של שתי השפות (שפת אם ושפה שנייה).

שפת אם נרכשת באופן טבעי מתוך מגע עם הסביבה שבה האדם גודל. אבל שפה שנייה לא נרכשת כך. היא נרכשת בדרך שונה, בגלל הנסיבות הקיימות בסביבתו של התלמיד.

הנה מבט חטוף על שני התהליכים:

לימוד אנגלית כשפת אםלימוד אנגלית כשפה שנייה

  בהמשך המאמר הזה נפרט את ההבדלים בין אופן רכישת אנגלית כשפה שנייה לבין אופן רכישת עברית כשפת אם.

אבל כדי להעביר את המסר בצורה ברורה (כדי לאפשר הבנה מלאה), תחילה נתמקד בתהליך רכישת שפת אם, ולאחר מכן נפרט את התהליך לרכישת שפה שנייה.

השלבים בתהליך רכישת שפת אם

רכישת שפת אם מתחילה מגיל אפס ונמשכת לאורך שנים רבות.

הנה השלבים העיקריים שאדם עובר בלימוד שפת האם שלו (ולא משנה מהי שפת האם):

  1. מבין את מה שהוא שומע (שלב של תינוקות)
  2. מדבר שפה פשוטה ומביע את עצמו (שלב של ילדים קטנים)
  3. לומד לקרוא ולכתוב (כיתה א'-ב')
  4.  מעשיר את השפה שלו באמצעות קריאת ספרים, מאמרים וכדומה.
  5. לומד את עקרונות התחביר/הדקדוק של השפה (בחטיבת ביניים או תיכון)
  6. מביע את עצמו בכתב, כלומר, מצליח לנסח חיבורים, מכתבים וכדומה באופן תקני.

המיומנויות הבסיסיות של שפה

בעיקרון, אנו צריכים שפה כדי להבין את המחשבות של אחרים או להביע את המחשבות שלנו. הפעולות האלו מתבצעות או בכתב או בעל פה.

לכן, ישנן ארבע מיומנויות בסיסיות בכל שפה:

  1. הבנת הנקרא: אדם יכול לקרוא ולהבין את מה שכתוב
  2. הבנת הנשמע: אדם מבין את מה שהוא שומע
  3. הבעה בעל פה: אדם יכול לדבר ולהביע את מחשבותיו
  4. הבעה בכתב: אדם יכול להתנסח בכתב כדי להביע את מחשבותיו

בקיאות בארבעת המיומנויות הללו חיונית להצלחה בחיים, גם בשפת אם וגם בשפה שנייה.

התפתחות המיומנויות הבסיסיות בשפת אם

אם נעמיק, נראה שבתהליך לימוד שפת אם, ארבעת המיומנויות של השפה מתפתחות לפי הסדר הבא:

  1. הבנת הנשמע (תינוק שמבין מה מדברים אליו או בסביבתו)
  2. הבעה בעל פה (ילד שיכול לדבר, אבל לא שפה גבוהה מדי)
  3. הבנת הנקרא (בן גיל העשרה שיכול לקרוא ולהבין)
  4. הבעה בכתב (אדם שיכול להתנסח נכון)

העברית של כל ילד ישראלי מתפתחת לפי הסדר הנ"ל בגלל שמאז שהוא נולד, הוא נמצא בסביבה שבה כולם מדברים עברית כל הזמן.

בשנים הראשונות, הוא קולט דברים פשוטים בשמיעה, ואחר כך הוא מתחיל לדבר בלי ממש להבין (כמו תוכי). אבל עם הזמן, ובעזרת ההורים ואנשים אחרים שמתקנים אותו, הוא מפתח יכולות הבנה ודיבור בסיסיות, ובהדרגתיות, הבנה ודיבור גבוהים יותר.

אחרי שהוא לומד קרוא וכתוב, ותוך כדי קריאה של כמות גדולה של טקסטים, הוא ממשיך ומשפר את עברית שלו. לאחר לימוד התחביר של השפה, הוא יכול להתנסח בכתב בצורה תקנית.

אבל תהליך לימוד שפה שנייה (כמו אנגלית) לא מתפתח כך, מפני שהאדם לא נמצא בסביבה שבה כולם מדברים את השפה השנייה כל הזמן.

לסביבה שבה האדם נמצא יש השפעה רבה על רכישת שפות.

הערה: יש אנשים שלא למדו קרוא וכתוב בעברית, או לא משקיעים זמן בקריאת טקסטים בעברית. אבל הם בסך הכול "מסתדרים" עם העברית שלהם ומרוצים מכך. צריך לציין שעובדה זו משאירה אותם עם רמת עברית נמוכה ומגבילה את האפשרויות שלהם בחיים, למרות שהם "מסתדרים" עם העברית שלהם.

שני מכשולים עיקריים ברכישת שפה שנייה

אדם רוכש את שפת האם שלו באופן "טבעי", וללא כוונת תחילה. כלומר, התינוק לא מתכוון ללמוד, אלא פשוט לומד דברים בגלל הנסיבות והאילוצים, ומתוך ניסיון והתבוננות.

אבל בניגוד לשפת אם, רכישת שפה שנייה נעשית באופן מלאכותי. בנוסף, כדי לרכוש שפה שנייה, חייבות להיות כוונה ונחישות מצד התלמיד, אחרת לא יהיו תוצאות אמיתיות.

מכשול עיקרי הוא העובדה שהתלמיד מנסה ללמוד שפה שנייה ללא סביבה שמספקת זרימה בלתי פוסקת של מסרים בשפה השנייה. למעשה, ברוב המקרים, תלמידים שלומדים שפה שנייה, עדיין נמצאים בסביבה שבה למדו את שפת האם. עובדה זו מפריעה לרכישת שפה שנייה ומעכבת את התהליך.

שפת האם של האדם (במקרה שלנו, עברית) בדרך כלל מפריעה לרכישת שפה שנייה (אנגלית) בדרך נוספת:

ישראלי ממוצע מדבר עברית באופן "אוטומטי" או מתוך "הרגל". אבל יש הבדלים מהותיים בין עברית לאנגלית שהוא עוד לא מכיר. לכן, בבואו ללמוד אנגלית, הוא מצפה שהיא תהיה כמו עברית, ובאופן אוטומטי מנסה להשתמש באותם ההרגלים של עברית כשהוא "מדבר" אנגלית.

כלומר, הוא חושב בעברית כשהוא רוצה לדבר באנגלית.

לכן, יש צורך לעזור לו להשתחרר מההרגלים שלו מעברית. אחרת הוא לא יסגל לעצמו את ההרגלים החיוניים לדבר אנגלית נכון.

וכדי לעזור לו להשתחרר מההרגלים שלו בעברית, הוא צריך לעבור בתהליך שונה מהתהליך שבו רכש את שפת האם.

כלומר, צריך לפתח את המיומנויות של אנגלית לפי סדר שונה מסדר התפתחותן בעברית, תוך כדי שימוש בכלים מיוחדים.

התפתחות המיומנויות הבסיסיות בשפה שנייה

הנה הסדר הנכון להתפתחות המיומנויות הבסיסיות של שפה שנייה:

  1. הבנת הנקרא
  2. הבעה בכתב
  3. הבנת הנשמע
  4. הבעה בעל פה

המיומנויות האלו צריכות להתפתח לפי הרצף הנ"ל מפני שכל אחת מהן תומכת במיומנות הבאה אחריה ומאפשרת את התפתחותה. כלומר, הצלחה בכל אחת מהן תלויה בהצלחה במיומנות שלפניה.

השלבים בתהליך רכישת אנגלית כשפה שנייה

הנה השלבים העיקריים שאדם צריך לעבור כדי לרכוש אנגלית כשפה שנייה:

  1. ללמוד לקרוא נכון ובנוחות (ללא מאמץ), כולל מילים שהוא לא מכיר
  2. להרחיב את אוצר המילים שלו באמצעות קריאת טקסטים, ולהשיג הבנה בסיסית בקריאה
  3. ללמוד תחביר בסיסי כדי לשפר את הבנת הנקרא שלו
  4. לקרוא ולשמוע טקסטים רבים על מנת לשפר את הבנת הנקרא והבנת הנשמע, כמו גם להרחיב את היקף אוצר המילים שלו
  5. ללמוד את הדקדוק של השפה כדי להבין איך לחבר משפטים תקניים, ולסגל לעצמו יכולת חשיבה בשפה השנייה
  6. לקרוא ולשמוע טקסטים רבים כדי להטמיע את עקרונות הדקדוקיים ולשפר את הבנתו של השפה השנייה, כמו גם להרחיב את היקף אוצר המילים שלו
  7. לכתוב חיבורים ומכתבים תקניים בשפה השנייה

חשוב לדעת: יכולת הדיבור מורכבת ממספר מרכיבים שהוזכרו בשלבים לעיל. כל אחד מהשלבים האלו תורם ליכולת הדיבור ומפתח אותה. ניתן לתרגל תרגילים שמחזקים את יכולת הדיבור החל משלב 2 לעיל.

ההיגיון מאחורי רצף השלבים בתהליך רכישת אנגלית כשפה שנייה

ברור לכולם שעל מנת להבין ולדבר אנגלית, אדם צריך לדעת כמות גדולה של מילים. אוצר מילים גדול מאפשר לו להבין בצורה עמוקה יותר את מה שהוא קורא או שומע, ועוזר לו לבטא את מחשבותיו. אך אוצר מילים לבדו אינו מספיק. על מנת להבין טוב יותר ולבטא את המחשבות כהלכה, הוא חייב לדעת גם דקדוק.

 דקדוק הינו הידע כיצד לארגן את המילים במשפט על מנת ליצור משפט הגיוני וקל להבנה. בקיאות בדקדוק האנגלי מאפשרת לאדם לפענח משפטים מורכבים באנגלית שהוא קורא/שומע כמו גם מבססת את היכולת להביע את מחשבותיו באנגלית בצורה תקנית ומדויקת. ללא שימוש בדקדוק האנגלי, אדם עלול להישמע עילג, או לחלופין, להרגיש בלבול רב ותסכול.

הרעיון די ברור: בכדי לדעת אנגלית יש ללמוד מצד אחד כמות גדולה של מילים ומצד שני יש לדעת איך מסדרים את המילים האלו על מנת לבנות משפט נכון. אבל קיים תחום שלישי שהוא למעשה תחום חשוב ביותר כשרוצים ללמוד אנגלית כשפה שנייה, והוא התחום של קרוא וכתוב.

כפי שנכתב מוקדם יותר, בשלבים הראשונים של רכישת שפת אם (כמו עברית), התינוק קולט את השפה באמצעות שמיעה בלבד. רכישת שפת אם מתאפשרת רק בגלל שהוא נמצא בסביבה שכולם מדברים עברית. אין לו מנוס מכך, בין אם הוא רוצה או לא, הוא יקלוט את השפה.

אבל תלמיד שמבקש ללמוד שפה שנייה (כמו אנגלית) לא נמצא בסביבה כזו. הוא עדיין נמצא בסביבה שבה כולם מדברים עברית. לכן יש צורך בכלי שיאפשר לו להרחיב את אוצר המילים שלו וללמוד את העקרונות הדקדוקיים של אנגלית ביעילות וללא תלות בגורמים חיצוניים.

הכלי הזה הוא "היכולת לקרוא".

אם התלמיד לא יכול לקרוא אנגלית נכון ובנוחות, הוא לא יצליח להרחיב את אוצר המילים שלו, לא יוכל להבין את מה שהוא קורא, לא יצליח להבין אנגלית שהוא שומע, לא יצליח להגות משפטים באנגלית, ולא יפיק תועלת רבה בלימוד הדקדוק. כל זה ימנע ממנו לדבר אנגלית.

לכן, השלבים בתהליך רכישת אנגלית כשפה שנייה מתחילים בלימוד קרוא וכתוב. באמצעות יכולת הקריאה, הוא מפתח אוצר מילים ולומד את העקרונות הדקדוקיים לסירוגין.

הערה: יש אנשים שחושבים שבכדי ללמוד קריאה באנגלית, קודם צריך לדעת תרגומי מילים. כלומר, קודם צריך להרחיב את אוצר המילים, ואחר כך ללמוד קריאה (כמו שקורה בשפת אם: ילד יודע לדבר ואז לומד לקרוא).

אבל הגישה הזו לא משרתת את התלמיד לטווח הארוך. הרחבת אוצר מילים בלי קריאה מתאפשרת רק כשיש אנשים אחרים שמלמדים את התלמיד. לימוד אנגלית באופן זה משאיר את התלמיד תלוי באנשים אחרים ומונע ממנו אפשרויות תרגול בכתב.


מה שנכתב כאן נלקח מתוך סדרת המאמרים "איך ללמוד אנגלית". באפשרותך לקרוא את שאר המאמרים בקישורים הבאים:

חזרה לבלוג