תפריט
סל הקניות 0

התפתחות שיטת הליקס ללימוד אנגלית

הליקס הינה סביבת לימוד אנגלית אישית.

השאיפה: לאפשר לכל דובר עברית ללמוד אנגלית בצורה אישית, לפי הצרכים והיכולות שלו.

המוצר הסופי: אדם שיודע אנגלית ברמה טובה ומסוגל להמשיך וללמוד אנגלית באופן עצמאי.

המטרה: לספק את כל המרכיבים הנחוצים כדי להבטיח הצלחה של מספר רב של תלמידים בלימודי אנגלית.

המרכיבים הם:

  • אבחון רמה
  • תוכנית אישית
  • מסלולי לימוד
  • חומרי לימוד יעילים
  • תרגול רב עם משוב מיידי
  • מבחנים תקופתיים
  • הכוונה ותמיכה במהלך מסלול הלימוד
  • הקניית גישה נכונה בלימוד שפה זרה
  • שיפור יכולת הלמידה
  • מפת התקדמות

סביבת הלימוד הליקס מכילה שיטות ייחודיות שפותחו על מנת ללמוד ולתרגל את ארבעת היכולות הבסיסיות של השפה אנגלית: הבנת הנקרא, הבנת הנשמע, הבעה בכתב, והבעה בעל פה.

השיטות וסביבת הלימוד לא פותחו כתוצאה מלימודים אקדמאיים. הן פותחו על בסיס הניסיון מעשי בשטח במהלך הוראת אנגלית לדוברי עברית.

שלום, שמי הלי אימני ואני מייסד סביבת הלימוד "הליקס".

אני עוזר לאנשים ללמוד אנגלית משנת 2002. במהלך השנים האלה, עזרתי לתלמידים בגילאים שונים, רמות ידע שונות, מטרות שונות וצרכים ויכולות שונות.

אני לא מורה במקצועי, אין לי תעודת הוראה או תעודה אקדמאית אחרת.

אני אוטודידקט ומאוד פרגמאטי. אני לומד נושאים חיוניים כדי למצוא פתרונות לבעיות היומיום. למדתי הרבה נושאים בצורה עצמאית ויש עוד הרבה מה ללמוד. אני אף פעם לא לומד נושא כדי לקבל ציון, תעודה, הוקרה או הערכה ממישהו. מטרתי מלימוד תחום כלשהו היא השגת המיומנות הטמונה בו כדי ליישם אותו. נכון להיום, יש לי ניסיון של בערך 7500 שעות הדרכה לתלמידים שרוצים/רצו ללמוד אנגלית בשיעורים פרטיים, שיעורים קבוצתיים ופיקוח על תלמידים בשיטה שפיתחתי.

בנוסף, השקעתי אלפי שעות במחקר ולימוד של היבטים השונים של השפה האנגלית ופיתוח חומרי לימוד, מילון, ספרים ותרגילים לפי ממצאי המחקר שלי. מבחינתי, אין תלמיד שלא יכול ללמוד אנגלית. אם התלמיד באמת רוצה, הוא יכול ללמוד.

הגישה שלי מאז ומתמיד הייתה:

אם תלמיד לא מבין את חומר הלימוד או לא מצליח, יש איזושהי טעות שאני עושה. (כמובן, בהנחה שהתלמיד באמת רוצה ללמוד אנגלית ומשתתף בתהליך הלימודים)

במהלך השנים, כל פעם שנתקלתי בחוסר הבנה מצד תלמיד, לא ויתרתי ושקדתי עד שמצאתי את ההסבר/התרגיל שעזר לו להבין. וכך, עזרתי ליותר ויותר תלמידים להצליח ללמוד אנגלית.

הגישהו הזו תוך כדי עבודה עם קבוצה כה מגוונת של תלמידים דרשה ממני שיפור מתמיד, גם ברמת הידע האנגלית שלי, גם ביכולת שלי לזהות את המקור לחוסר ההבנה של התלמידים וגם בחומרי הלימוד ושיטות לימוד שפיתחתי על מנת לעזור לתלמידים שלי להבין.

הנה תשובות למספר שאלות שאנשים בדרך כלל שואלים אותי:

1. איך אתה יכול ללמד מישהו אנגלית אם אתה לא מורה?

האמת היא שאני בכלל לא מנסה ללמד. אני לא חושב שניתן ללמד מישהו משהו. אני חושב שלימודים היא פעילות אישית שמתרחשת בשכל של התלמיד, ולי אין שליטה בשכל של מישהו. אני בסך הכול מכין את חומרי הלימוד כך שהתלמיד יוכל ללמוד בעצמו, יבין את הרעיון ויהיה מסוגל להשתמש במה שהוא לומד.

היתרון שלי הוא שאני תלמיד טוב. אני יודע מה עובר על התלמיד כשהוא לומד. אני מבין את התלמיד. לכן אני מסוגל לשים את עצמי במקום התלמיד ולעזור לו מנקודת המבט שלו ולא מנקודת המבט של "מורה".

כשאני מפתח חומרי לימוד, קודם אני לומד את החומר בעצמי ואז אני מציג אותו בצורה הכי פשוטה שאפשר. יש אנשים שכותבים ספרי לימוד מאוד מורכבים, אבל הספרים האלו לא משרתים את התלמיד שעדיין לא יודע את חומר הלימוד. הסוד הוא בפשטות.

2. מה הרקע שלך בלימודי אנגלית ומאיפה הידע ללמד?

תמיד הייתה לי אהבה לאנגלית. התחלתי ללמוד אנגלית בכיתה א' ותמיד היה לי קל עם אנגלית בבית ספר. לא הבנתי למה לילדים אחרים היה קשה לקלוט ולהבין את החומר. מאוחר יותר, הקשבתי למוזיקה באנגלית והייתי קורא את המילים של השיר. באותה תקופה גרתי בירושלים ויצא לי לדבר הרבה באנגלית כי תמיד יש תיירים שם. הסתדרתי עם האנגלית שלי לא רע בכלל.

לאחר הצבא נסעתי לניו יורק וגרתי שם 8 שנים. כמובן, השהייה שם שפרה את האנגלית שלי כי דיברתי כל הזמן באנגלית.

לאחר מספר שנים בארה"ב, התחלת ללמוד פילוסופיה יישומית שהייתה כתובה באנגלית. מבחינתי זה היה כאילו שנתקלתי בקיר לבנים כי היו המון מילים שלא הבנתי. זה למעשה הניסיון הראשון שלי להבין אנגלית לעומק ולא רק להסתדר באנגלית. התחלתי לעבוד עם מילונים ובאותו זמן למדתי קורס מיוחד שנקרא "מדריך למידה בסיסי". היישום של החומרים הללו הקפיץ את רמת האנגלית שלי לרמה שלא דמיינתי לעצמי. הכוונה לא הייתה "ללמוד אנגלית" אבל הייתי צריך את האנגלית כדי להבין את מה שכן רציתי לדעת.

מאוחר יותר, אחרי שחזרתי לארץ והתחלתי להעביר שיעורים פרטיים באנגלית, האנגלית שלי עברה עוד שיפור מבחינת הרמה. התלמידים שאלו אותי שאלות שלא ידעתי בזמנו את התשובות שלהן. בכדי להיות הגון עם התלמידים, הייתי חוקר ולומד את הנושא והייתי חוזר בשיעור הבא עם התשובה לשאלה של התלמיד.

ככל שתלמידים שאלו אותי יותר שאלות, וגיליתי את התשובות עבורן, הידע שלי התרחב והפכתי למקור של תשובות לשאלות. עם הזמן, הגעתי למצב שעוד לפני שתלמיד שאל את השאלה כבר ידעתי מה הוא עומד לשאול אותי. עם השנים והניסיון עם התלמידים, האנגלית שלי השתפרה עוד ועוד. הדרך הכי טובה ללמוד היא לעזור למישהו אחר ללמוד.

3. כמה זמן לקח תהליך פיתוח שיטת הליקס?

פיתוח השיטה התחיל ב- 2002. מאז עבדתי עם כ-500 תלמידים בשיעורים פרטיים ויותר מאוחר גם בקבוצות. חשוב לי לציין שהשיטה כל הזמן משתפרת ומתפתחת. יש הרבה חומרי לימוד שפותחו ויש עוד חומרי לימוד שצריך לפתח. אני כל הזמן ממציא עוד רעיונות ופתרונות. בשלב זה, אני מתמקד בייעול השיטה, כלומר צמצום כמות הזמן שנחוץ לתלמידים כדי להגיע לעצמאות בלימוד אנגלית.

4. מה בכלל הביא אותך לפתח את שיטת הליקס ללימודי אנגלית?

תוך כדי העבודה עם התלמידים, שמתי לב לתופעה שמאוד הציקה לי. ראיתי הרבה אנשים בעלי יכולת ללמוד אנגלית אבל מיואשים כי נכשלו בעבר. ראיתי אנשים שמשקיעים הרבה מאמץ ללמוד אבל לא מגיעים לתוצאות יציבות. ראיתי אנשים שלא רוצים ללמוד אנגלית כי חושבים שזה ממש קשה או "לא בשבילם". ראיתי אנשים שמתקשים להשתמש במה שלמדו, כלומר לדבר אנגלית בלי לחשוב. גיליתי שרוב האנשים האלה עברו חוויה דומה בלימוד אנגלית:

  • הם עברו מנושא לנושא בלי להעמיק ולגמרי להבין את חומר הלימוד של כל נושא
  • הם למדו בצורה אקראית, כלומר רצף של הדברים שלמדו לא היה נכון, הרי לימוד נכון של כל נושא הוא למעשה סדרה של הבנות ויכולות שנבנות אחת על גבי השנייה.
  • הם למדו כל אחד מהנושאים לכוד, כלומר לא קישרו בין נושא לימוד אחד לנושא לימוד אחר

התוצאה היא שהתלמיד מרגיש שיש לו בראש הרבה חתיכות מידע שצפות ללא קשר אחת לשנייה. הוא חשב שהוא "למד" את הנושא, אך למעשה הוא רק שמע עליו.

נוסף על כך, כשחיפשתי חומרי לימוד כדי לעזור לתלמידים הללו, מצאתי הרבה ספרים וחוברות עם עיצוב יפה, אך ללא רצף נכון של חומרי הלימוד או הסברים ותרגילים יעילים. נאלצתי לכתוב הסברים ותרגילים בעצמי.

האמת שלא התכוונתי להתמקצע בלימוד אנגלית ולפתח חומרי לימוד ושיטה. מבחינתי השיעורים הפרטיים היו מקור הכנסה זמני תוך כדי שאני מבסס עסק אחר שלא קשור לאנגלית. אבל בשלב מסוים, היו לי הרבה פתרונות יעילים והרגשתי שאני לא יכול להזניח את כל הידע שצברתי. לכן, בשנת 2008 התחלתי את המאמצים שלי בביסוס החומרים, התשתיות והתוכנה כך שמישהו אחר יוכל להחליף אותי בצורה מוצלחת.

5. איך התפתחה שיטת הליקס ללימודי אנגלית?

השיטה התפתחה תוך כדי התבוננות בקשיים של תלמידים במהלך שיעורים פרטיים וקבוצתיים שהעברתי. ראיתי שיש נקודות מסוימות שרוב התלמידים מתקשים לתפוס או מתבלבלים בהם. התמקדתי במציאת פתרונות לאותן הנקודות שהיו המכנה המשותף של רוב התלמידים שהיה להם קשה.

עם הזמן פיתחתי פתרונות לנקודות הקשות, חקרתי וגיליתי את הרצף הנכון של הנקודות שהתלמיד צריך ללמוד, כתבתי תרגילים והסברים ופיתחתי מסלולים. הגעתי למצב שעבור כל חוסר הבנה של התלמיד, היה לי כבר את הפתרונות כדי לטפל במצב. לפעמים הטיפול היה מראש, כלומר צפיתי שהוא עומד להתבלבל בחומר הבא ומנעתי זאת עוד לפני שהוא הגיע לקושי. השיטה עברה בדיקה תוך כדי ההתקדמות – מה שעבד המשיך הלאה ומה שלא עבד יצא משימוש.

בשנת 2006, לאחר שכבר כתבתי חלק מחומרי הלימוד שלי, ביססתי מרכז לימוד קטן והתחלתי להכשיר אנשים אחרים שיעבדו איתי. זו הייתה תקופה מאוד אינטנסיבית ומעניינת, כי נאלצתי להגדיר ולכתוב מה בעצם עשיתי עם התלמידים שלי כך שאחרים יוכלו להפיק מזה תועלת וישיגו את אותן התוצאות.

בשלב מסוים, הבנתי ששיעורים קבוצתיים אינם יעילים והרגשתי שעם שיעורים פרטיים לא אוכל לעזור להרבה תלמידים ללמוד אנגלית בצורה איכותית לאורך זמן. לכן תכננתי והזמנתי מערכת ניהול קורסים ממוחשבת כך שאוכל לעזור למספר תלמידים במקביל, כאשר כל אחד מהם לומד את החומר הדרוש לו באופן אישי. היה חשוב לי שבעזרת התוכנה אצליח להגיע לאותם הישגם, כפי שהיו בשיעורים הפרטיים שהעברתי.

6. מה מיוחד בשיטת הליקס?

הקפדתי על שלושה דברים בסיסיים בפיתוח השיטה:

א. רצף נכון של חומרי לימוד:

חילקתי את לימוד אנגלית לתחומים שונים וארגנתי אותם ברצף הנכון, כך שכל תחום יאפשר את לימוד התחום הבא תוך כדי חיזוק מה שנלמד בתחום הקודם. חילקתי את כל אחד מהתחומים לשלבים שמתחילים בחומרי לימוד ותרגילים פשוטים ומתפתחים לחומרי לימוד ותרגילים מורכבים.

ב. לימוד מעמיק של כל נושא לימוד ותרגול רב:

פיתחתי חומרי לימוד פשוטים להבנה, אך מקיפים, לכל שלב. עבור כל חומר לימוד, פיתחתי סדרה של תרגילים שמאורגנים בצורה מדורגת מדברים קלים לדברים קשים, כך שהתלמיד יתחזק בהבנתו תוך כדי התרגול.

ג. חיבור של נושאי הלימוד בשלבי ביניים:

יצרתי שלבי ביניים, כך שבכל שלב, התלמיד ייאלץ להשתמש בכל מה שלמד עד אותו שלב. במהלך העבודה עם התלמידים בשיעורים הפרטיים גיליתי שלרוב התלמידים יש נטייה "להזניח" את מה שהם למדו בעבר. לדוגמא, כשביקשתי מהם לתרגם משפטים מעברית לאנגלית בהווה פשוט, היו כאלה שאמרו "זה חומר של כיתה ה', אני לא צריך לדעת את זה עכשיו". כמובן, הווה פשוט באנגלית הוא אחד מהזמנים החשובים והנפוצים ביותר.

בנוסף, כדי ללמוד אנגלית בצורה מוצלחת יש לקחת בחשבון מספר גורמים אחרים, לדוגמה, כל תלמיד צריך ללמוד את חומר הלימוד שלו, לכל תלמיד יש קצב לימוד אחר בכדי להגיע להבנות, לכל תלמיד יש הזמן שנוח לו ללמוד וכל תלמיד צריך את היחס האישי שלו. שיטת הליקס נותנת מענה לדברים אלו ולדברים נוספים שלא הזכרתי כאן.

7. מה המטרה של שיטת לימוד אנגלית הליקס?

המטרה היא שהתלמיד ידע אנגלית בצורה טובה ויוכל להמשיך ללמוד אנגלית באופן עצמאי.

זאת מכיוון שלימוד שפה היא פעילות בלתי פוסקת. אני מודע לכך שכישורי השפה שלנו משתפרים באופן מתמיד, אפילו כישורי שפת האם. לכן, לא יהיה נכון לנסות וללמד שפה זרה בשלמותו. מה שצריך לעשות הוא להביא את התלמיד לעצמאות בתהליך שהולך להתמשך לאורך כל חייו.

8. למי מתאימים הקורסים ללימוד אנגלית בשיטת הליקס?

לאנשים שרוצים ללמוד אנגלית כדי לרכוש את המיומנות לתקשר באנגלית ומוכנים להשקיע את המאמץ הדרוש בכדי להגיע למטרה. השיטה מצריכה רצון ללמוד, משמעת עצמית והתמדה מצד התלמיד.

9. על מה מתמקדים בלימודי האנגלית בשיטת הליקס?

בשיטת הליקס, הנחת היסוד היא שלמידה היא פעילות אישית. לכן, התמקדות בחומר הלימוד תלויה בצרכים והיכולות של כל תלמיד בנפרד.

לאחר רישום לשירות, אנחנו בודקים את הידע של התלמיד באנגלית ומאתרים את הנקודות החלשות שלו. מבין הנקודות הללו, מתמקדים על הנקודות הבסיסיות ביותר. לאחר שיפור של הנקודה הראשונה, מתקדמים לנושאים היותר מורכבים שהתלמיד צריך ללמוד.

לתחילת העמוד
מבצע

לא זמין

אזל במלאי