אודות

אתר הליקס מציע שירותי לימוד אנגלית לדוברי עברית, באמצעות מערכת אינטראקטיבית אונליין, בלי התערבות מורה.

המערכת עלתה לאוויר בשנת 2010, אחרי יותר משנה של פיתוח ובדיקות.

אבל פיתוח של מערכת כזו אינו פרויקט שמתבצע ללא מתודולוגיה מבוססת ומוכחת, כי מתודולוגיה חשובה יותר מטכנולוגיה.

2002-2004

שורשי שיטת הליקס התחילו בשנת 2002, כשהתחלתי ללמד אנגלית בשיעורים פרטיים בתור עבודה זמנית וצדדית, בזמן שחקרתי תחומים אחרים.

לא התכוונתי לפתח שיטת לימוד אנגלית ולא התכוונתי להתמקצע כמורה אנגלית.

אבל היה לי חשוב לתת שירות איכותי ותמורה טובה לתלמידים שלי, כי בעיניי, הקיום של כל בעל-מקצוע מוצדק רק אם הוא מספק את התוצאות שהשירות שלו אמור לספק.

מכיוון שלי היה תמיד קל עם אנגלית, הפריע לי כשתלמיד התקשה בשיעורים.

כבר בהתחלה אימצתי לעצמי את הכלל הבא: אם התלמיד לא מבין משהו שהסברתי, זו לא הבעיה שלו, אלא שלי; זה בגלל טעות שלי. התלמיד תמיד מסוגל להבין ולהצליח בלימודים. (כי זה מכריח אותך למצוא פיתרון. אבל אם נניח שהבעיה אצל התלמיד, זה פותח את הדלת לקבל כל מיני תירוצים לא להתאמץ עם התלמיד ולוותר לו/עליו.)

לעיתים היה קשה ליישם את העיקרון הזה, אבל בסופו של דבר זה השתלם ובגדול, כי זה הוביל אותי לפתח טכניקות שונות להביא את התלמיד להצלחה; וזה למעשה היה סוד ההצלחה שלי בתור מורה פרטי.

כל פעם שהתלמיד לא הבין משהו, הייתי שואל את עצמי שלוש שאלות:

  1. מה הוא לא מבין?
  2. למה הוא לא מבין את זה?
  3. איך אני יכול לעזור לו להבין?

כמובן, אי אפשר לקבל את התשובות לשאלות האלה מהתלמיד. הרי הוא לא יכול באמת לדעת מה הוא לא מבין, קל וחומר למה הוא לא מבין את זה.

עם הזמן (והרבה התמדה), פיתחתי טכניקות לגלות את התשובות ולהשיג תוצאות עם תלמידיי.

כל שאלה שתלמיד שאל אותי, אילץ אותי לגלות את התשובה המדויקת, גם לפתח מספר דרכים להסביר ולתרגל אותה.

כך צברתי ידע וניסיון רב, הן לגבי אנגלית עצמה, והן לגבי איך לעזור לתלמידים שלי להטמיע אותה.

2005

בשנת 2005 התחלתי לכתוב תכנים כדי לייעל את העבודה שלי ולהפיק יותר בשיעורים.

במהלך ארבע שנים האלה, הבנתי את היקף העבודה שיש לעשות עם תלמיד אחד כדי שבאמת יצליח להבין ולדבר אנגלית, וגיליתי את העקרונות הבאים, שהם למעשה הקווים המנחים בפיתוח שיטת הלימוד (ומאוחר יותר, המערכת):

  • לימוד אנגלית, בדומה ללימוד נגינה/נהיגה, הוא פעילות אישית, לא פעילות קבוצתית.
  • לכל תלמיד יש סט ייחודי של יכולות, צרכים וחולשות.
  • יש לטפל בכל תלמיד באופן אינדיבידואלי, בהתאם ליכולותיו, הצרכים והחולשות שלו.
  • שימוש בשפה האנגלית היא יכולת המתפתחת בעיקר באמצעות תרגול מתמיד; כי שפה מדברים מתוך הרגל, והרגל מתפתח עם תרגול.
  • תהליך לימוד אנגלית כשפה שנייה שונה מתהליך לימוד אנגלית כשפת אם.
  • הצלחה בלימוד אנגלית תלויה בפיתוח של סדרה של יכולות ברצף מסוים. אם מסלפים את הרצף, התוצאה תהיה בלבול ואף כישלון.
  • כדי למנוע בלבול, צריך להגיש ולתרגל את תכני הלימוד של כל נושא בשלבים המסודרים באופן הדרגתי (מהקל אל הקשה).
  • יש להגיע להצלחה בכל שלב ולבסס את היכולת המיועדת, בטרם יתאפשר לתלמיד לעבור לשלב הבא.
  • רכישת השפה האנגלית היא תהליך שיכול להיות ארוך, תלוי בקצב הלמידה של התלמיד וברמתו הנוכחית וכן בתדירות פרקי הלימוד.
  • ללמוד אנגלית במטרה לעבור מבחנים לא מפתח יכולת להבין ולדבר אנגלית. ברוב המקרים, כמה ימים אחרי המבחן, הכל נשכח.

לקראת סוף 2005, אחרי כ-2700 שעות עבודה עם תלמידים בגילאים שונים, מרמות שונות ועם צרכים שונים, החלטתי לבסס פעילות שבאמצעותה אוכל לתת שירות איכותי לכמות גדולה של תלמידים.

2006-2007

בתחילת 2006 פתחתי מרכז לימוד ברמת גן, גייסתי מורים פרטיים והכשרתי אותם איך להשתמש בשיטה וחומרי הלימוד שלי.

הכשרה וניהול מורים הייתה חוויה מפכחת. הדברים לא התפתחו בדיוק כפי שדמיינתי. אבל גם מזה למדתי והמשכתי לשפר את שיטת הלימוד.

עקב תחלופה גבוהה של מורים, והשקעה הרבה הדרושה כדי להכשיר כל מורה, ובגלל השאיפה לספק שירות בסטנדרט גבוה, הגעתי למסקנה שיש צורך במערכת מתוקשבת שתנהל את הלימודים.

באמצע 2007 התחלתי תהליך של בדיקה של תוכנות לימודיות שונות ועשיתי סדרה של ניסויים במרכז הלימוד עם התלמידים. הבנתי שאפשר לייעל תהליכים ולהשיג תוצאות טובות.

2008

בתחילת 2008 התחלתי לכתוב מסמך אפיון למערכת מיוחדת שתעזור ללמוד אנגלית, וקיבלתי הצעה משש בתי תוכנה.

בתאריך 31/12/2008 חתמתי על ההזמנה מול החברה שהציעה את ההצעה הכי יקרה (לא בגלל המחיר, אלא בגלל הידע הייחודי של ארכיטקט התוכנה והערך המוסף שהביא לפרויקט).

2009

2009 היתה שנה עם הרבה מאוד פעילות, גם בגלל הביקוש במרכז הלימוד וגם בגלל פיתוח המערכת.

2010

כאמור, המערכת עלתה לאוויר ב-2010, אבל העבודה רק התחילה. לקח לנו כמה חודשים להזין תכנים למערכת ולהכין את הקורסים ולעשות פיילוטים.

2011-2015

במהלך 2011, אחרי 7500 שעות עבודה עם תלמידים, הפסקתי לתת שיעורים פרטיים והתחלנו להציע שירות באמצעות המערכת בכיתה ממוחשבת במרכז הלימוד, במקביל לשירותי לימוד אנגלית אונליין בלי התערבות מורה.

היה לי חשוב לראות את תגובות התלמידים והתוצאות, כדי להפיק תובנות איך לשפר את השיטה והמערכת. לכן ניהלתי בעצמי את כיתת הלימוד ומערך התמיכה בתלמידים מרחוק עד 2015.

בדיעבד, זו הייתה החלטה מכרעת, כי פיקוח על התלמידים חשף צרכים שלא זוהו, נושאים שהצריכו שינוי או שיפור וגם רעיונות חדשים לפיתוח.

כתוצאה מהמשובים שהתקבלו מהתלמידים, היו עוד 4 סבבי פיתוח עיקריים כדי להוסיף יכולות שונות למערכת, וגם פיתחנו הרבה מאוד תכנים כדי לתת מענה לצרכים השונים של התלמידים.

במקביל, השיטה עצמה עברה שיפורים כדי לייעל את הלימודים להפיק תוצאות איכותיות.

2018

בסוף 2018 הפסקנו את הפעילות במסגרת מרכז הלימוד ונשארנו עם מתכונת של שירותי לימוד אנגלית באמצעות המערכת באינטרנט בלבד.

מאז היו התפתחויות וכיום יש תכניות נוספות, אבל אלו כנראה יכתבו פה מתישהו בעתיד :)

מקווה שתפיקו תועלת רבה מהאתר והמערכת שפיתחתי עבורכם.

הלי אימני, מייסד שיטת הליקס