איך לייעל את תהליך לימוד אנגלית של ילדך

הנה מספר עצות שיעזרו לך לייעל את תהליך לימוד האנגלית שלך ילדך:

1. עליך לנהל את התהליך בעצמך

כדי להשיג תוצאות מהלימודים, הדבר החשוב ביותר הוא שהילד יתמיד בלימודים לאורך זמן, למרות הקושי והמכשולים שיכולים להיות בדרך.

התמדה בלימודים תלויה במוטיבציה של הילד.

ההבדל העיקרי בין ילדים שלומדים אנגלית ותלמידים מבוגרים הוא המוטיבציה.

תלמיד מבוגר שלומד אנגלית, לרוב בעל מוטיבציה גבוהה ומטרות ברורות, לכן קל לו להתמיד.

אבל אצל ילדים, בדרך כלל זה ההורה שמודע לחשיבות הלימודים ומניע את התהליך. אפילו אם הילד בעצמו מביע עניין ללמוד אנגלית, המוטיבציה שלו חלשה יותר מאדם מבוגר.

לכן, ההורה נדרש להיות מעורב בתהליך הלימוד ולנהל אותו.

לא מומלץ לתת לילד את נתוני ההתחברות למערכת ולשכוח מזה, כי יש לו דברים מעניינים יותר כמו חברים ומשחקים.

2. אל תשתמש בשיטת המקל והגזר

יש הורים עם הנטייה לאיים בענישה ולהבטיח תמריצים כדי לגרום לילד ללמוד אנגלית.

אבל השיטה הזו לא מפיקה תוצאות לאורך זמן. הלימוד הופך להיות מעין מלחמת התשה בין ההורה והילד.

אם המטרה שלך היא להבטיח עתיד טוב יותר לילדך, אתה צריך את שיתוף הפעולה שלו.

כדי שתהיה שיתוף פעולה, הוא צריך להבין למה הוא עושה את זה. וכתוצאה, הוא צריך לרצות ללמוד אנגלית. כלומר, המטרה צריכה להיות שלו, לא שלך.

כדי לעזור לילדך לשים לעצמו מטרה ללמוד אנגלית, מומלץ לקרוא קודם את המאמר "למה ללמוד אנגלית" ואחריו את "איך לגרום לילדך לרצות ללמוד אנגלית".

3. ביחד עם הילד, יש לקבוע לוח זמנים שבועי עם תדירות גבוהה.

הצעד הראשון הוא להכניס את הלימודים ללוח הזמנים השבועי של הילד, בין שאר הפעילויות והחוגים.

חשוב: יש לקבוע את הלו"ז בהסכמה איתו, ולא להכתיב לו. אחרת, הוא לא פשוט לא ישתף פעולה.

לאחר מכן, כדאי מאוד לשים תזכורות (כמו בטלפון הנייד שלו/שלך) כדי להזכיר לו את מועדי הלימודים.

כשמגיע הזמן שקבעתם ביחד, יש לקרוא לילד וביחד לגשת למערכת.

תלמידים שלומדים "מתי שמתאפשר" בדרך כלל מתקדמים מעט על תכנית הלימוד, אם בכלל. בגלל שיש מרווחי זמן גדולים בין פרקי הלימוד, מה שלמדו לא נטמע ולכן לא יכולים להתקדם לדברים הבאים בתכנית הלימוד.

עבור ילדים, ההמלצה היא ללמוד לפחות 2-3 שעות בשבוע. אם אפשר יותר אז זה רק מבורך, כי ברוב המקרים יש הרבה תוכן לימודי בתכנית הלימוד.

ניתן לחלק את השעות איך שרוצים, כי המערכת זוכרת כל פעולה שלך, ובהתחברות הבאה, ממשיכים מאותה נקודה שעצרת.

הערה: ניתן לעיין בלוג החיבורים/ניתוקים מהמערכת כדי לבדוק עמידה ביעדים.

אזהרה: אם מכריחים את הילד ללמוד בתדירות גבוהה יותר ממה שהוא מסכים (כמו כל יום שעה), סבירות גבוהה שזה ישחק את הנכונות שלו להתמיד ושהוא ינטוש.

4. לוודא שהוא מבין את החלק התיאורטי של הקורס

כל קורס בנוי מפרקים. כל פרק מורכב משלבים.

השלבים יכולים להיות "תיאוריה/טקסט" או "תרגול/בוחן/מבחן".

שלבי התיאוריה מכילים מידע מפורט ומקיף לגבי הנושא הנלמד. הבנת המידע הזה חיונית לביצוע הפרק.

אבל לפעמים ילדים לא לגמרי מבינים את הכתוב.

יש לוודא שהילד מבין את התיאוריה לפני שניגש לתרגל אותו. 

5. לפני ביצוע תרגילים, יש לקרוא את ההוראות בעיון.

לכל בוחן/תרגיל/מבחן במערכת יש מטרה ספציפית וברורה. המטרות האלה, יחד עם הוראות ביצוע התרגיל מוצגות בעת כניסה לכל שלב.

יש לוודא שהילד מבין את ההנחיות לפני שהוא מתחיל את השלב.

טעות נפוצה של ילדים היא שלא קוראים את ההנחיות, סוגרים את החלון ומתחילים לתרגל/להיבחן בלי לדעת מה עליהם לעשות.

כתוצאה, הם עושים שגיאות מיותרות.

הערה: בחלון ההוראות מופיעים גם תנאי המעבר לשלב הבא.

הוראות התרגיל

6. לא לתת לילד לסיים את פרק הלימוד בעצמו

אם מאפשרים לילד לסיים בעצמו, בדרך כלל הוא עוצר כשקשה לו. וזה פוגע בשיתוף הפעולה שלו בפעם הבאה שצריך לגשת ללמוד.

ההמלצה היא לעשות פרקי לימוד קצרים (לפחות בתקופה הראשונה) ולעצור בנקודה טובה, כשילד מרגיש שהצליח ונראה מרוצה או מעוניין.

7. בדוק את הילד לפני מעבר לשלב הבא

כדי לעבור מכל שלב לשלב הבא, יש להשיג ציון מסוים.

לעיתים קורה שהילד מסיים שלב ומשיג את ציון המעבר, אבל לא מרגיש בטוח בהישגיו.

אם מדובר בשלב מסוג "תרגיל" בסיום השלב המערכת מציגה כפתור "חזור על השלב":

כפתור איפוס שלב

כשהוא מסיים שלב ועומד בתנאי המעבר, עצור רגע ושאל אותו: האם אתה מרגיש טוב עם התרגיל הזה? האם יש ספק? האם מגיע לך לעבור לשלב הבא?

אם הוא מרגיש שהתרגיל לא נקלט או שסיים אותו במזל, מאוד מומלץ לא לעבור לשלב הבא, אלא לחזור על השלב שזה עתה סיים.

המטרה אינה לעבור שלבים ולסיים קורסים. המטרה היא להטמיע את חומר הלימוד ולבסס את היכולת שלך להשתמש בו. ככל שחוזרים על חומרי הלימוד והתרגילים, כך משיגים יותר ודאות וביטחון.

הערה: כפתור "חזור על השלב" לא מוצג עבור שלבי אבחון/מבחן.

8. תרגול נוסף

בתרגילים מסוימים, לאחר סיום מוצלח של התרגיל, בנוסף לכפתורים "עבור לשלב הבא" ו-"חזור על השלב" המערכת מציגה כפתור נוסף בשם "תרגול נוסף".

"תרגול נוסף" מאפשר לתרגל את אותו התרגיל שזה עתה סיים, אבל עם סט חדש של שאלות ותשובות.

לא חובה לבצע תרגול נוסף, אבל זה מומלץ, כי זה יכול לשפר את הביטחון.

תרגול נוסף

9. חזרה על השלב הקודם

כאשר השלב לפני השלב הנוכחי הוא מסוג "תרגיל" (לא "מבחן" או "בוחן"), ניתן לחזור אליו ולאפס אותו. מדובר בשלב שבא מיד לפני השלב הנוכחי, ולא אחרים שלפניו. 

מומלץ לחזור לתרגיל הקודם אם התרגיל הנוכחי קצת קשה מדי.

שלב שניתן לאפס מסומן באייקון של חץ עגול:

חזרה על השלב הקודם

10. חזרה על שלבים/פרקים שבוצעו כבר

לעיתים צריך להתרענן את השלבים/הפרקים שנלמדו לפני השלב הנוכחי. ניתן להיכנס לפרקים שכבר בוצעו, ומשם להיכנס לכל שלב שבוצע.

חשוב לדעת: אם מדובר בשלב מסוג "חומר לימוד", התוכן מוצג וניתן לקרוא ולשמוע. ואם מדובר בשלבים מסוג "תרגל", "בוחן" או "מבחן", אפשר לראות את תוצאות השלב וגם את רשימת התשובות, אבל לא תהיה אפשרות לבצע את התרגיל שוב.

11. להגיד בקול רם את מה שהמערכת משמיעה

ברוב המוחלט של התרגילים שבהם השאלה באנגלית, המערכת משמיעה את השאלה. כמובן, ניתן לשנות את קול הקריין ואת מהירות הקריאה.

מאוד מומלץ להגיד בקול רם את כל מה שהמערכת מקריאה, זה מאוד עוזר להתרגל לדבר אנגלית.

בנוסף, מומלץ להשתמש בסט אוזניות ומיקרופון חיצוני ולא מה שקיים במחשב, כי כך שומעים יותר טוב, וכאשר מדברים אל המערכת, זה נקלט יותר טוב.

12. להרגיע את הילד אם לא מגיב טוב לטעויות

לימוד אנגלית במערכת הליקס מתבסס על תרגול. בזמן התרגול, המערכת מציגה שאלה והתלמיד צריך לענות. 

מן הסתם יהיו טעויות. אבל יש ילדים שלא אוהבים לטעות ולא מגיבים טוב אליהן.

אם ילדך מגיב לא טוב לשגיאות, צריך להרגיע אותו ולהסביר לו שלטעות זה חלק מכל תהליך לימוד. הרי אם לא היה טועה, אז היה יודע את הנושא ולא היה צריך ללמוד אותו.

צריך להסביר לו שהמטרה אינה סתם לסיים שלבים ולהישאר אותו דבר; המטרה היא לשפר יכולת. ככל שילמד ויתרגל, הוא יטעה פחות וכך ירכוש את השפה.

13. להיות סבלני עד שהוא ממריא

חלק גדול מתלמידי בית ספר פסיביים בלימודים. הם פשוט יושבים בכיתה וזה נחשב "ללמוד".

אבל לימודי אנגלית במערכת הליקס היא פעילות אקטיבית. 

התלמיד צריך לקרוא/לשמוע נתונים, לחשוב עליהם ולבצע תרגילים כדי להטמיע אותם. הוא צריך להתבונן ולהעמיק. הוא צריך לתת את הדעת ולשפוט.

וזה חדש לו.

התקופה הראשונה היא קריטית, כי הילד צריך להתרגל לשיטת הלימוד. הוא למעשה הופך להיות תלמיד.

חיוני ללוות את הילד בסבלנות עד שהוא ממריא ולומד עצמאית.