איך להתחיל ולסיים שיעור

עלון הדרכה למורים מתאריך 18 במאי 2006

עודכן 13 ביולי 2006

להלן מספר דברים שצריך לבצע או לבדוק בתחילה ובסוף כל שיעור:

אתה צריך להגיע לשיעור עם מטרות ברורות לאותו שיעור. אתה צריך לדעת מה התלמיד למד בשיעור שעבר, אם היו לו קשיים או לו, ומה אתה הולך להשיג איתו בשיעור הזה.

אתה צריך לוודא שהשיעור מתחיל בזמן. בנוסף, צריך לוודא שהתלמיד נמצא במצב שמאפשר ללמוד, זאת אומרת שאכל ונח לפני השיעור ושהוא אינו מוטרד, עייף או רעב. אלו דברים שעליהם צריך להדריך את התלמיד, במיוחד בתחילת המסלול הלימודים של התלמיד ולהקפיד שהוא מתכונן כך לשיעורים.

לאחר שאתה בודק שהוא מוכן, אתה מכריז: "אנחנו מתחילים בשיעור".

צריך להזכיר לו באיזה תחום עובדים בתקופה הקרובה (קריאה, אוצר מילים או דקדוק) ולוודא שהיעד ברור לו. לשם כך אפשר לשאול אותו. אם הוא יודע, עוברים הלאה ואם לא, אז מזכירים לו.

בשלב הזה, צריך לשאול אותו אם הוא זוכר מה הוא למד בשיעור האחרון. צריך לבדוק אותו על הדברים האלה ולוודא שהוא יודע את החומר טוב. זהו צעד מאוד חשוב, צעד שקובע אם ממשיכים איתו בחומר חדש או מחזירים אותו אחורה על חומר שהוא פספס. אם מגלים איתו קשיים, אין להמשיך איתו הלאה. זהו בעצם הלב של השיעור. כאן צריך ליישם את השיטות המתאימות לרמתו של התלמיד כדי לקדם אותו בתחום שעליו עובדים. השיטות האלה מוסברות בעלונים שנכתבו עבור כל תחום.

כאשר מלמדים את התלמיד דבר מסוים, צריך לתרגל אותו הרבה ולוודא שהוא מצליח ליישם את מה שהוא למד לפני שמלמדים אותו משהו חדש. כאשר בודקים אותו על החומר הנלמד, צריך להיות ערניים לגבי יישום כל החומרים שהוא למד קודם לכן ולתקן אותו אם יש צורך.

מדי פעם, צריך לעשות בדיקה מקיפה כדי לוודא שכל החומרים שהוא למד נמצאים בשימושו. כך אנו גורמים לו להבין שכשהוא לומד משהו, הוא אמור להיות מסוגל ליישם אותו בעתיד בכל זמן נתון. להרבה תלמידים יש נטייה ללמוד משהו כדי לרַצות את המורה ואחר כך לשכוח את כל העניין. אחד מהשאיפות העיקריות שלנו היא לשנות את הנטייה הזו. אנו משיגים שאיפה זו באמצעות התעקשות על יישום כל החומר שהוא למד עד אותו שלב, וחזרה ותרגול על החומרים האלה במקרה שהוא לא מצליח.

אין להציג חומר חדש לקראת סוף השיעור מכיוון שאין מספיק זמן לתרגל אותו. כעיקרון, המטרה היא לסיים את השיעור כך שהוא למד משהו חדש ושהוא מרוצה או מתלהב מרכישת הידע הזה. במקום להציג חומר חדש אפשר לעשות איתו תרגילים מתקדמים יותר או לחלופין לבדוק אותו בדיקה כללית.

במקרה שמגיעים לסוף שעת הלימוד והתלמיד עדיין מתקשה, צריך להסביר לו שעומדים לסיים את השיעור ושנעבוד על הקושי הזה בשיעור הבא. צריך לעשות זאת בעדינות ולקבל את הסכמתו למהלך הזה. בכל מקרה צריך לבסס את אמונו שבסוף הוא יצליח גם בחומר הזה. אם אתה רואה שניתן לפתור את הקושי במספר דקות ויש לך את הזמן הזה להעניק לו, עדיף להשקיע ולעזור לו להתגבר על הקושי הנוכחי שלו.

במקרה שיש משהו שאתה לא בטוח לגביו או שאתה לא יודע, צריך להגיד לו את זה וצריך להבטיח שתברר את העניין עד השיעור הבא ושתסביר לו את זה בפעם הבאה.

בסוף השיעור, צריך להגיד לו שעומדים לסיים ולראות אם יש לו שאלות לגבי החומר ולענות לו במקרה שהוא שואל. ואז שואלים אותו את השאלות הבאות:

  1. האם נהנית מהשיעור/היה כיף?
  2. האם אתה מרוצה מהתקדמותך/ממה שאנחנו עושים?
  3. האם אתה מרגיש יותר חכם יחסית לתחילת השיעור?
  4. האם יש לך הישג שאתה רוצה לספר לי?

בתשובות שלו, צריך לשים לב לא רק למה שהוא אומר אלא לאיך שהוא עונה. תלמיד שמתקדם טוב יענה לפחות בטון 2.8 או מעלה. (ראה סולם הטונים הרגשיים המלא מאת ל. רון האברד) זהו סממן מאוד חשוב בשבילנו כדי לדעת מה קורה עם התלמיד ואם יש בעיות כלשהן שלא גלויות כרגע.

בדוק אם יש לו נכונות לעשות תרגילים בבית ואם כן, תן לו מטלות שיתנו לו לעבור על החומרים שלמד עד השלב הזה. הסבר לו שמטלות אלה נועדו לקדם אותו באנגלית וגם לזרז את השיעורים איתנו. אם הוא לא מסכים, אין ללחוץ עליו.

הערה: אין לקרוא למטלות האלה "שיעורי בית" בגלל שלרוב התלמידים יש אנטי כלפי שיעורי בית. אם קוראים להם תרגילים, הם עשויים להסכים.

כאן אתה מכריז: "סוף השיעור" או " סיימנו".

במהלך השיעור, עליך לרשום את מה שקורה בדף העבודה. הדברים האלה כוללים:

  1. תאריך ,זמן תחילת השיעור ומספר השיעור.
  2. תוצאות הבדיקה של החומרים הקודמים
  3. החלטתך להתקדם עם החומר או לחזור על החומר הקודם.
  4. הנושאים שטופלו בשיעור
  5. קשיים ותגובותיו של התלמיד.
  6. תוצאות שהתלמיד השיג או לא השיג.
  7. שיטות טיפול מוצלחות בבעיות ספציפיות שבהן נתקלת במהלך השיעור, במקרה שהשיטות האלה הן חדשות.(צריך לסמן את הדברים האלה בקו תחתון)
  8. תרגילים לבית במקרה שנקבעו.

לאחר השיעור,בסוף דף העבודה, עליך לכתוב תוכנית עבודה לשיעור הבא. התוכנית הזו מבוססת על מה שהתרחש בשיעור הזה ומסקנותיך לגבי התקדמות התלמיד. היא צריכה לכלול בדיקה של מה שנלמד בשיעור הזה ואת הצעד הבא במדרג של החומרים שצריך ללמד את התלמיד, או לחלופין חזרה על חומר חלש שנתגלה במהלך השיעור.

הדברים שנכתבים בדף העבודה הם הדברים שידריכו אותך בתחילת השיעור הבא מה לעשות בשיעור. כאשר אתה כותב את כל מה שצריך לכתוב בדף, אתה מבטיח לעצמך ודאות ושליטה בשיעור הבא וגם מקרין מקצוענות קלפי התלמיד שלך. בנוסף לכך, הדפים האלה משמשים אותנו למטרת בדיקת טיב עבודתך ושיפורך במקרה הצורך.

אלה הם הדברים הכלליים שיש לבצע או לבדוק בכל שיעור בכל אחד מתחומי לימוד השפה האנגלית(קריאה, מילים או דקדוק). יישום העקרונות האלה יחד עם יישום העקרונות והשיטות הקשורות לכל אחד מהתחומים של השפה יביאו להתקדמות יציבה אצל התלמיד.

בהצלחה

חזרה לבלוג