ללמוד אנגלית – קבוצתי או פרטי?

ללמוד אנגלית – קבוצתי או פרטי?

מי שרוצה ללמוד אנגלית בדרך כלל מתלבט בין שתי דרכים: לימוד קבוצתי או לימוד עם מורה פרטי.

כמובן, יש כאלה שמראש מחליטים על אחת האופציות, בלי להתעמק בהשלכות ותועלות/חסרונות של כל אחת מהדרכים. אבל בדרך כלל "החלטה" כזו היא בעצם תגובה רגשית (בורחים ממשהו או נמשכים למשהו) ולא החלטה שמבוססת על התחשבות בצרכים של התלמיד וניתוח התועלות לעומת החסרונות של כל דרך.

אם אתם מתלבטים בין שתי הדרכים, המשך הכתבה עשוי לעזור לכם להגיע להחלטה טובה עבורכם.

התשובה לשאלה "באיזה דרך כדאי לי ללמוד?" בעצם תלויה במטרה של הלומד - מה שהוא רוצה לעשות עם אנגלית.

יש כאלה שרוצים רק "להסתדר" באנגלית, להבין קצת ולהיות מסוגלים לנהל שיחת חולין ולא חשוב להם לקרוא או להתנסח באנגלית.

ויש כאלה שמבקשים ללמוד אנגלית ולהגיע לרמת גבוהות יותר, כמו מי שמבקש לרכוש את השפה לצרכי קריירה, עבודה, לימודים וכדומה.

לימוד אנגלית בקבוצה

מי שמעוניין ללמוד אנגלית רק כדי לנהל שיחה קלה או להסתדר בחו"ל, עשוי לקבל את התוצאות הרצויות לו מלימוד בקבוצה.

כאשר מלמדים בקבוצה, הרי אין למורה זמן לטפל בכל תלמיד ולתת לו מענה לצרכים האישיים שלו, וגם אין זמן להיכנס לכל נושא לימוד לעומק ולתרגל. לכן, ברוב המקומות הפתרון שלהם הוא ללמד, בצורה מדוברת, משפטים שלמים שעשויים להיות שימושיים בסיטואציות מסוימות (למשל בשדה התעופה, או במסעדה או במלון).

עם הזמן, התלמידים לומדים להגיד את המשפטים האלה, אם כי באופן קצת רובוטי, כדי להביע את עצמם.

התועלת העיקרית של השיטה הזו היא שמתחילים לדבר אנגלית (אם כי מאוד בסיסית) בפרק זמן קצר יחסית.

תועלת נוספת בלימוד הקבוצתי היא החוויה של להיות חלק מקבוצה. זה מוריד את הפוקוס מהתלמיד הבודד וכל אחד משתתף בשיח/פעילות של השיעור מתי שנוח לו.

כמובן, יש גם חסרונות ללימוד בקבוצה:

  • בכל קבוצה יש תלמידים שכל הזמן שואלים שאלות או עונים על השאלות של המורה ולא נותנים לאחרים להשתתף בשיעור.
  • יש כאלה שמתביישים לשאול ("כי אז אחרים ידעו שאני לא יודע") ולכן מפספסים הרבה.
  • אם יש מספר שאלות בו זמנית, יכול להיות מצב שהמורה פשוט לא מספיק (או שוכח) לענות על כל השאלות.
  • התלמידים עלולים ללמוד את הטעויות של תלמיד אחר בזמן שהוא מדבר ובלי להיות מודעים לכך, לעשות את אותן הטעויות.
  • אין ניתוח של הצרכים האישיים של התלמיד ולכן אין טיפול בכל הדברים שבהם התלמיד צריך להשתפר.
  • אין זמן לתרגל דברים, לכן התלמיד עלול לשכוח את החומרים שהוצגו בכיתה.

כמובן, מי שחשוב לו להגיע לרמה גבוהה עלול לא להתקדם הרבה לעבר המטרה שלו באמצעות לימוד בקבוצה.

טיפ: לימוד שפה דורש התמודדות עם דברים לא מובנים והשקעה של זמן וכסף. פתרון יעיל למי שרוצה להסתדר רק בדיבור (מי שלא מעוניין להשקיע את הדרוש) הוא שימוש באפליקציות שמתרגמות דיבור. האפליקציות האלה אומנם אינן סופר מדויקות, אבל הרבה יותר קל (ויותר זול) להתקין אפליקציה על הטלפון הנייד וללמוד להשתמש בה מאשר להשתתף בשיעורים ולנסות לרכוש שפה כדי להגיד מספר מצומצם של משפטים.

לימוד אנגלית עם מורה פרטי

אם אדם רוצה להשתמש באנגלית ברמה גבוהה יותר משיחת חולין, הוא צריך טיפול אישי, כי יש לו רמה מסוימת, וקצב לימוד משלו- לכן לא כדאי ללמוד בקבוצה, כי בלימוד קבוצתי חסרים שני דברים מאוד חשובים:

  • טיפול בצרכים האישיים שלו- הרי בקבוצה חייבים לסיים בתאריך מסוים, ובכל מפגש למורה יש מטרה לדבר על נושא/חומר מסוים- ולא בטוח שמה שהוא מלמד זה בעצם מה שהתלמיד צריך.
  • תרגול מספיק על מה שהוא צריך ללמוד ולשפר. אנגלית לומדים מתרגול (לא רק מהסברים), ובשיעור קבוצתי לא ניתן לתרגל את התלמיד על מה שהוא צריך כמה זמן שהוא צריך כדי שיצליח להשתמש (לא רק לזכור) במה שלמד.

אז למי שחשוב לו לדעת אנגלית ברמה טובה/גבוהה, עדיף מורה פרטי, אבל רק אם מדובר במורה פרטי טוב.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לזהות מי מורה פרטי איכותי ומי לא:

  1. מורה פרטי טוב יתמקד באיתור וטיפול במה שהתלמיד צריך, ולא יתמקד בלעשות את מה שהתלמיד רוצה. כי הטיפול במה שהתלמיד צריך ייתן לו את מה שהוא רוצה. למשל אדם רוצה לדבר אנגלית, אבל הוא לא מכיר הרבה מילים. לכן מה שצריך לעשות איתו זה להרחיב את אוצר המילים שלו ולא לתרגל אותו בדיבור, אחרת הוא יישאר עם אותו אוצר מילים קטן ולא יצליח באמת להבין ולדבר. מורה פרטי גרוע יעשה כל מה שהתלמיד דורש כדי לא לאבד את הלקוח.
  2. מורה פרטי טוב יודע לתת הסבר טוב ופשוט לכל השאלות והדברים הלא מובנים. מורה שמרבה להשתמש בתשובות כמו "ככה זה באנגלית" או "יש הרבה יוצאי דופן באנגלית" לא יכול לעזור לך להגיע לרמה גבוהה באנגלית, כי בלי ההסברים התלמיד לומד כמו תוכי, בלי הבנה. למשל, התלמיד שואל למה קוראים את המילה "precious" ככה: "פְּרֶשֶׁס" ולא "פרקיוס". אם המורה אומר "ככה זה וזהו", עדיף לחפש מורה אחר. (התשובה היא שהצליל של צירוף האותיות CIO הוא "שׁ")
  3. מורה פרטי טוב ייתן הרבה תרגילים מסוגים שונים על כל נושא לימוד. הרי בסופו של דבר התלמיד צריך לעשות משהו (להבין ולדבר אנגלית). ועשייה מתבססת עם תרגול. לא ניתן לפתח יכולת הבנה ודיבור באנגלית רק מהסברים. כלל אצבע הוא שכל שיעור צריך להיות מורכב מ-10% הסבר/תיאוריה ו-90% תרגול. זכרו: הסברים ללא תרגול לא יועילו לכם בכלום.
  4. מורה פרטי טוב יעזור לכם להתמחות בכל ההיבטים של השפה, ולא רק "אנגלית מדוברת". בואו נודה בזה, כדי להגיע לרמה טובה, עליכם להיחשף לכמות גדולה מאוד של משפטים באנגלית תוך כדי שאתם מנתחים את המשפט ומכירים את רזי בניית משפטים מסוגים שונים ומרחיבים את אוצר המילים שלכם. חשיפה משמיעה מביאה לתוצאות מוגבלות, כי זה לא נותן לכם להתבונן ולנתח את המשפטים שאתם שומעים וגם לא מאפשר לכם הרחבה שיטתית של אוצר מילים.
  5. לתלמידים רבים יש נטייה לא להתמודד עם מה שקשה (וכשרוצים לרכוש אנגלית ברמה טובה יהיו דברים קשים). מורה פרטי טוב יודע לזהות מתי תלמיד נמנע להתמודד עם הקושי, ויודע איך לעזור לו להתגבר על הקושי. מורה גרוע יסתיר את הקושי וייתן לתלמיד לברוח ממנו (אם הוא בכלל מסוגל לראות שהתלמיד מתקשה).
  6. איינשטיין אמר "אם אתה לא מסוגל להסביר משהו בפשטות, אתה לא יודע אותו מספיק טוב." מורה פרטי טוב מסביר כל נושא לימוד בפשטות. אם ההסברים שלו מסובכים, כנראה שהוא עצמו צריך להשתפר.
  7. רבים חושבים שמורה טוב הוא מי שדובר אנגלית כשפת אם. בעוד שזה יכול להיות יתרון, זה לא בהכרח אומר שהוא יודע ללמד אנגלית. תחשבו על זה, האם כל דובר עברית מסוגל ללמד עולה חדש עברית? זה תקף גם לגבי כל דובר אנגלית כשפת אם. אל תקנו שירות רק בגלל שהמורה דובר אנגלית שפת אם.

שלוש עצות לתלמיד

הנה שלושה טיפים שיעזרו לכם להתקדם נכון וגם להצליח במסע ושמו "רכישת אנגלית ברמה גבוהה ותקנית":

א. קחו בחשבון שזה יכול להיות תהליך לא קצר ותהיו נפשית מוכנים למסע הזה.

דעו למה אתם נכנסים: רכישת שפה ברמה גבוהה ותקנית היא תהליך שיכול לקחת כמה מאות שעות של עיון ותרגול על כללי השפה וגם חשיפה לעשרות אלפי משפטים מסוגים שונים וממצבים שונים.

הרי כדי להתנהל באנגלית ברמה גבוהה, צריך לדעת מעל 5000 מילים מינימום (עדיף לכוון לכיוון 7000-8000 מילים), ואפילו אם יודעים 1000-2000 מילים, עדיין לוקח זמן להגיע לרמה של 5000 ויותר.

ואם לא די בכך, צריך לדעת איך לחבר משפטים עם המילים האלה (גם בעל פה וגם בכתב), צריך להתאמן בשיפור ההבנה (גם מקריאה וגם משמיעה) וצריך לדעת איך להגות את המילים האלה נכון.

בהחלט יכול להיות שאתם יודעים חלק מהדברים האלה, אבל עליכם להשלים את החסר וגם לתקן את הדברים שאולי למדתם באופן שגוי.

בדרך כלל, מי שמתחיל ללמוד עם מורה פרטי (ורוצה להגיע לרמה גבוהה) ולא לוקח בחשבון את היקף העבודה שצריך להשקיע, לומד לתקופה ואז פורש הרבה לפני שמגיע למטרה שלו. וזה בגלל שלא ידע על אורך התהליך ולכן לא התכונן מנטאלית.

תהיו מודעים להיקף העבודה ותהיו מוכנים לזה ותתכננו את המסע. אתם צריכים להשקיע את הזמן כדי לראות תוצאות טובות.

כמו בכל מקצוע (כמו עורכי דין, מתכנתים, פיננסים וכדומה) שצריך להשקיע את השעות כדי לרכוש את המיומנויות שלו, גם רכישת אנגלית דורשת השקעה של זמן ומאמץ.

ב. אל תקנו את ההבטחות של מי שמבטיח לימוד בקלות או בכיף.

מי שמבקש להתנהל באנגלית ברמה גבוהה בעצם צריך להגיע למצב שבו הוא חושב באנגלית, ולא בעברית. כל עוד שאתם חושבים בעברית, ומתרגמים בראש משפטים מאנגלית לעברית (או להיפך) אתם רחוקים מהמטרה.

משמעות הדבר היא שעליכם לעזוב את אזור הנוחות שלכם – את ההרגל לחשוב בעברית.

וזה יכול להיות לא נוח.

הרי אתם רגילים לחשוב בעברית ואתם צריכים לפתח יכולת חדשה: לחשוב באנגלית.

אבל בתהליך לימוד אנגלית, כל פעם שאתם תרצו ללמוד נושא חדש, ההרגל שלכם (לחשוב בעברית) עלול להפריע- וכולנו יודעים כמה קשה להתגבר על הרגלים.

קחו בחשבון שרכישת אנגלית ברמה גבוהה כרוכה בהתמודדות והתגברות על דברים לא מובנים וקשים. אל תצפו שהתהליך בהכרח יהיה קל או כיף.

כמובן, יכולות להיות נקודות בדרך שבהן תרגישו הקלה או כיף (אחרי שתתגברו על קושי ותבינו את הנושא) אבל עדיף לכם להיות מודעים שגם תיתקלו בדברים קשים להבנה.

אגב, את הכיף האמיתי תרגישו כשתתנהלו באנגלית שוטפת ותקנית.

ג. תשקלו את האופציה השלישית ללימוד אנגלית:

לימוד עם מורה פרטי עלול להיות מאוד יקר בגלל כמות הזמן שצריך להשקיע בתרגול. כי יש הרבה מה ללמוד ומישהו צריך לאמן ולתקן אתכם עד שתהיו מסוגלים ליישם את מה שלמדתם בלי לחשוב ובלי לנסות להיזכר בדברים.

אבל האמת היא שלא חייבים מורה פרטי כדי לעשות את התרגילים הללו או לקבל תיקונים.

עבור מי שמחפש לדעת אנגלית ברמה גבוהה, ולהיות מסוגל להשתמש בה באופן תקני, קיימת גם אופציה שלישית: לימוד אנגלית באינטרנט – במערכת לימודית שנועדה ספציפית למטרה הזו.

זה פתרון יעיל שיש לקחת בחשבון ולפחות לבדוק את האופציות הקיימות בשוק- לפני שפוסלים על הסף- כי זה עשוי לתת לכם את מה שאתם צריכים בלי להכניס אתכם להוצאות לא סבירות.

כמובן יש הרבה תוכנות ואפליקציות ואתרים ללימוד אנגלית, אפילו כאלה שמציעים לימודים "בחינם". אבל גם בין אלה יש איכותיים יותר ואיכותיים פחות.

 מומלץ לקרוא על האתר/התוכנה/האפליקציה כדי לקבל את כל האינפורמציה על הפיתרון שהם מציעים.

מעבר לזה, רצוי מאוד שהפיתרון המוצע יכלול אפשרות של הכנת תכנית לימוד אישית עבורכם, כי אחרת תקבלו תוכנה כלשהי ותצטרכו לשבור את הראש לבד מה ללמוד, מאיפה להתחיל ואיך להתקדם.

דבר חיוני שעליכם לברר הוא היקף ואיכות התוכן והתרגילים.

מבחוץ, התוכנות/האפליקציות האלה יכולות להיראות דומה אבל איכות והיקף התכנים שלהן קרוב לוודאי שונים. לכן לא מומלץ לבחור רק על פי המראה החיצוני.

חפשו מערכת עם תוכן מקיף על כל ההיבטים של השפה, כי אנגלית זה דבר מסועף ומורכב ואתם לא רוצים לפספס משהו.

אבל יותר חשוב מזה, חפשו מערכת שיש בה תרגילים רבים כדי לעזור לכם להפנים את התוכן. כי בסופו של דבר אתם צריכים להיות מסוגלים לעשות משהו (להבין, לדבר ולהשתמש באנגלית)- ועשייה באה עם תרגול ולא רק מהסברים.

לימוד במערכת אינטרנטית איכותית מספקת את היתרונות הבאים:

חסכון בכסף: הרי אתם צריכים להתאמן שעות על גבי שעות- וזה יקר עם מורה פרטי- מערכת טובה תאפשר לכם לתרגל את מה שאתם צריכים וכמה שאתם צריכים עד שתגיעו ליכולת להשתמש בנתונים בלי לחשוב (לא רק לזכור).

זמינות: זה אומר ללמוד מתי שמסתדר לכם וכמה זמן שאתם רוצים - ולא מתי שמסתדר למורה הפרטי או כמה זמן הוא יכול להקדיש לכם.

ניצול מרבי של זמן: מערכת אינטרנטית תאפשר לכם ללמוד מהבית או מהמשרד (או אפילו מחו"ל). משמעות הדבר היא שלא תצטרכו לבזבז זמן בנסיעות למורה/בית ספר. וזה משאיר לכם יותר זמן ללמוד ולתרגל ולכן להגיע ליעד שלכם יותר מהר.

איכות: אם תמצאו אתר או מערכת באמת איכותיים, עם תוכן ותרגול מקיף, אז תקבלו את כל מה שצריך כדי לרכוש את השפה באופן מרוכז ומתוכנן היטב. הרי מערכת באמת איכותית היא תוצאה של הרבה מאוד שעות של תכנון, פיתוח ובדיקה של תכניות לימוד, תכנים ותרגילים, וקרוב לודאי שהושקעו בה מחשבה ומשאבים רבים. ההצלחה שלכם אינו תלויה בידע, ניסיון או זיכרון של מורה בודד או האיכות שלו.

והנה מילת אזהרה לגבי לימוד בתוכנה או מערכת אינטרנטית:

מדובר בלימוד אישי מול מערכת אינטרנטית (ולא מול מורה דרך סקייפ וכדומה) לכן הפיתרון הזה לא מתאים לכם אם אין לכם משמעת עצמית כדי לקבוע לו"ז קבוע ולהשקיע את השעות. הרי אתם צריכים לרכוש יכולות חדשות, ואם לא תשקיעו את הזמן, לא תגיעו רחוק (זה נכון גם אם לומדים עם מורה פרטי).

 

 


 

 

חזרה לבלוג