לעבור מבחנים באנגלית

בימינו, נהוג למדוד הצלחה בלימודים באמצעות ציונים במבחנים.

אך כשמדובר בלימוד אנגלית, המבחן האמיתי הוא מבחן החיים:

  • האם התלמיד יכול להבין את מה שהוא שומע/קורא באנגלית?
  • האם הוא יכול להביע את עצמו בצורה נכונה באנגלית?
  • האם הוא מסוגל לכתוב מכתבים באנגלית שניתן להבינם?
  • האם הוא יכול לדבר מבלי להישמע עילג או לגמגם?

ציונים גבוהים בתעודות אומנם חשובים, כי הם פותחים הרבה דלתות לאדם, אך הם לא באמת מצביעים על יכולת אמיתית של שימוש בשפה האנגלית בחיים.

ישנם אנשים רבים עם תואר ראשון או שני שעדיין לא מבינים או מדברים אנגלית, אפילו ברמה נמוכה. יש כאלה שחושבים שיש להם "קשיי לימוד שפה" עקב כישלונותיהם מן העבר.

תדירות גבוהה של מבחנים על חומרי לימוד שנלמדים באופן חפוז, וללא מספיק תרגול יוצרים לחץ נפשי שמשתק את התלמיד ומונע ממנו ללמוד ולהשתמש בשפה כהלכה.

תלמיד שלומד כדי "לעבור את המבחן הבא" בדרך כלל לא מרוכז בלימוד החומר, אלא מנסה לקלוט מספר טריקים כדי לעבור את המבחן. הוא בדרך כלל לחוץ בגלל המבחן ולא פנוי לקלוט ולהטמיע את הנתונים.

התרחיש השכיח הוא שהתלמיד מתכונן על חומר לימוד מסוים (בדרך כלל מיידעים אותו מראש), מבין איך לענות על השאלות שיכולות להופיע במבחן, ניגש למבחן ועובר אותו בציון עובר (65-85), ולאחר מספר ימים שוכח את כל חומר הלימוד.

כל עוד שהוא עובר את המבחנים הוא מרוצה, ללא קשר לכמה חומר הוא באמת מבין או איזו יכולת הוא רוכש.

"לימוד" כזה לא משרת את התלמיד ברכישת אנגלית, כי הוא לא מבסס שום תשתית שעליו ניתן להמשיך ולהרחיב את הבנתו ויכולתו של התלמיד להשתמש באנגלית.

מלבד זאת, "הצלחה" במבחנים בצורה כזו יוצרת אצל התלמיד את האשליה שהוא כבר יודע את החומר, ובגלל זה הוא לא יטרח לעבור על החומר בעתיד.

זהו למעשה מעגל קסמים שיגרום לתלמיד לפתח חרדה לגבי יכולותיו האישיות, כי הוא לא יכול לדבר אנגלית, בעוד שיש לו ציונים טובים בתעודה שגורמים לו לחשוב שהוא יודע את הנושא.

כאשר מישהו "לומד" בצורה כזו, בסופו של דבר הוא לא יצליח לדבר אנגלית, ולא נשארת לו ברירה אלא להגיע למסקנות כמו "יש לי קשיי לימוד שפות" או "יש אנשים שיכולים ללמוד שפה ויש כאלה שלא יכולים".

יש כאלה שטוענים "אבל אין לתלמיד ברירה, הוא נמצא במערכת החינוך ועליו להשיג ציונים כדי ...".

זוהי טענה נכונה. התלמידים אמורים להצליח בלימודים ולהשיג ציונים מצוינים. אבל כדי להצליח בכך (וכדי שזה יהיה מוצדק), הם צריכים להיות מסוגלים להשתמש באנגלית (להבין ולדבר) נכון ובנוחות.


מאמרים נוספים:

למה ללמוד אנגלית

איך ללמוד אנגלית

חזרה לבלוג