סיבות לכשלונות בלימוד דקדוק אנגלי

למה לפעמים יש כשלונות בלימוד דקדוק אנגלי?

דקדוק אנגלי הוא נושא מקיף, כלומר, יש ללמוד ולתרגל הרבה דברים שצריך לקחת בחשבון כדי לחבר משפטים נכונים באנגלית, עד שמגיעים למצב שעושים זאת ללא מאמץ.

במהותו, דקדוק הוא הכרות עם הסוגים השונים של מילים וידיעת אילו דברים ניתן לעשות עם כל סוג של מילה ואיך ניתן למקם כל סוג מילה במשפט ביחס לסוגים האחרים של מילים.

לפיכך, כדי להצליח בלימודי דקדוק, יש להתחיל בדברים בסיסיים (זיהוי הסוגים השונים של מילים). הכרות עם נושא זה היא הבסיס להבנה של הדברים המתקדמים יותר.

אבל, מכיוון שהנושאים הבסיסיים האלה נראים מאוד פשוטים, חלק ממורי דקדוק מניחים שהתלמיד בקיא בהם (מה שבדרך כלל לא נכון), ויש גם כאלה שלא מכירים בחשיבותם של הנושאים האלה. כתוצאה מכך, חומרים אלה נלמדים בצורה שטחית, ללא הבנה ממשית, או שלא נלמדים בכלל. בכל מקרה, התלמיד יסבול מתוצאות לא רצויות, מכיוון שאי-ידיעה או ידיעה חלקית של החומרים הנ"ל ימנעו ממנו הבנה ויישום של העקרונות המתקדמים יותר.

הניסיון ללמוד את הדברים המתקדמים יותר ללא לימוד מעמיק של הדברים הבסיסיים יכול לגרום לאשליה כאילו האדם למד דקדוק, אבל למעשה, הלימוד לא עוזר לו לדבר נכון.

לדוגמא, יש מורים או ספרי דקדוק אנגלי שמתחילים עם לימוד הזמנים של אנגלית. בעוד שזמני השפה הם חלק חשוב ועיקרי בדקדוק, כדי להבינם וליישמם כהלכה יש ללמוד דברים בסיסיים יותר. אם מישהו יתחיל את לימודי הדקדוק בזמני דקדוק אנגלי, ייוצר מצב שיש לו חתיכות של מידע ש"צפות" לו בראש ללא בסיס כדי לייצבם.

בנוסף, העקרונות האלה לא מתורגלים מספיק. הרבה מורים מסתפקים בהבנתו של התלמיד ומפסיקים לעבוד איתו בשלב זה. אבל, לאחר שהתלמיד מבין את העיקרון, זה הזמן לתרגל אותו עד שהוא מסוגל להשתמש בו כדי לדבר בלי לחשוב או להתאמץ.

חוץ מזה, תרגול נוסף של חומר הלימוד לפעמים מגלה שהתלמיד לא לגמרי מבין את הנושא וצריך עוד הבהרות כדי להבין.

בעיה אחרת היא שיש שיטות לימוד שמלמדות בצורה רובוטית. בשיטות האלה, התלמיד לומד שכל פעם שהוא רואה סימן מסוים במשפט עליו לבצע הטיה בצורה מסוימת (לדוגמא, כל פעם שיש now, עליו להוסיף ing).

בעוד שהטריקים האלה חוסכים למורה הרבה טרחה וכאב ראש בניסיון להסביר את העניין לתלמיד ועוזרים לתלמיד לעבור את המבחן, הם לא מפתחים את יכולת החשיבה של התלמיד. וזה למעשה מה שהתלמיד צריך, הוא אמור להיות מסוגל לחשב את ההטיות שלו בהתאם למה שהוא מתכוון להגיד, כמו שדוברי אנגלית עושים, לא לפי סימן כלשהו במשפט.

תחושת הכישלון תהיה בלתי נמנעת כאשר התלמיד לומד חלקים אקראיים של דקדוק אנגלי ולא מתרגל אותם מספיק. מצידו, הוא השקיע את מה שנדרש, אבל, הוא לא מבין למה לא קיבל תוצאות שהוא היה אמור לקבל.

מי שמבקש ללמוד דקדוק אנגלי, צריך להבין שדקדוק זה מקשה אחת שבנויה מרבדים, ובנוסף, צריך שתהיה לו את הנכונות ללמוד את כל החומר מהתחלה ללא דילוג על חלק כלשהו ולתרגל מספיק עד שהוא רגיל לדבר אנגלית.

חזרה לבלוג