איך ללמוד דקדוק אנגלי ביעילות

לאחר שאדם יודע כמות סבירה של מילים באנגלית ומבין טקסטים של רמה בינונית, מגיע הזמן ללמוד דקדוק אנגלי. הידע של דקדוק מאפשר לו לקחת מילים שהוא מכיר ולחבר משפטים נכונים כדי להביע את עצמו בצורה נכונה. ללא ידע ותרגול בדקדוק הוא לא ידבר נכון אנגלית.

לימוד לא נכון של דקדוק אנגלי יגרום לתלמיד לפספס את הנושא וימנע ממנו לפתח יכולת התבטאות באנגלית.

עבור דוברי עברית, לימוד אופטימאלי של דקדוק אנגלי מתנהל בתנאים הבאים:

  1. חומר הלימוד כתוב בעברית פשוטה
  2. יש לציין את הבדלים בין דקדוק עברי לדקדוק אנגלי בצורה ברורה
  3. חומר הלימוד ערוך ברצף הנכון
  4. כל חומר הלימוד קיים וזמין בכתב
  5. חומר הלימוד אינו מכיל נתונים לא רלוונטיים או מיותרים
  6. כמות גדולה של תרגילים כדי לפתח יכולת יישום
  7. כל תלמיד יכול להתקדם לפי קצב הקליטה האישי שלו

חומר הלימוד כתוב בעברית פשוטה

דובר עברית, שלומד דקדוק אנגלי, למעשה צריך להבין איך דוברי אנגלית מארגנים מילים במשפטים ומתאמים ביניהן. כדי לאפשר הבנה זו, ההסברים חייבים להיות בעברית. אחרת, משהו עלול להשתבש, כי הוא עדיין לא יודע אנגלית כהלכה.

בנוסף, ההסברים חייבים להיות פשוטים וברורים. הרי אדם שמבקש ללמוד דקדוק אנגלי עדיין לא בקיא בנושא והסברים מסובכים עלולים למנוע הבנה מלאה.

במילים אחרות, הספרים אמורים להיות כתובים עבור תלמידים דוברי עברית ולא עבור מומחי לשון דוברי אנגלית.

יש לציין את הבדלים בין דקדוק עברי לדקדוק אנגלי בצורה ברורה

קיימות נקודות משותפות בין דקדוק עברי לדקדוק אנגלי, וגם, קיימות נקודות שונות לחלוטין. חוסר מודעות לגבי ההבדלים בין שני סוגי הדקדוק גורם לאדם להשתמש בעקרונות הדקדוקיים של שפת אימו כשהוא מדבר אנגלית. לכן, חומר הלימוד צריך לציין בבירור כל נקודה שבה יש חשש לבלבול בין שני הנושאים.
ההסברים צריכים לאפשר לתלמיד לראות את ההבדלים בין דקדוק העברי לדקדוק האנגלי בבירור כדי שיתגבר על ההרגלים האוטומטיים שלו.

חומר הלימוד ערוך ברצף הנכון

אדם שלומד דקדוק אנגלי אמור לרכוש סדרה של הבנות שמתחילה בהבנה של עקרונות פשוטים ומתפתחת להבנה של עקרונות מתקדמים. העקרונות המתקדמים הינם השילוב של מספר עקרונות פשוטים או שניתן להבינם רק לאחר הבנתם של העקרונות הפשוטים. לכן, עריכת העקרונות והתרגילים ברצף הנכון מקבלת חשיבות מרכזית. כל שינוי/היפוך ברצף משפיע לרעה על הצלחתו של התלמיד ומקשה עליו.

כל חומר הלימוד קיים וזמין בכתב

יישום דקדוק אנגלי הינה התוצאה של הבנות ומיומנויות שנרכשו בשלבים. דילוג על שלב כלשהו ימנע את הבנתם של השלבים הבאים אחריו. זוהי נקודה מאוד חשובה, מכיוון שהתלמיד לא יודע מהם השלבים שעליו לעבור ובטח שלא יוכל להבחין בחסרונו של אחד מהם. אדם שלומד מחומרים עם חלקים חסרים לא יבין את הנושא כהלכה ועלול לחשוב שמשהו לא בסדר איתו כי הוא לא מבין את החומר.

כמובן, חומר הלימוד חייב להיות כתוב, כך שניתן לעיין בו בכל עת ללא תלות במישהו. בנוסף, כשיש ספרים, התלמיד לא עסוק בהעתקת הטקסט מהלוח בזמן שהוא אמור להבין את הנושא, וגם אין סיכוי שהמורה ישמיט משהו בטעות.

קיום כל חומר הלימוד בכתב חיוני כדי לפתח הבנה מצטברת של דקדוק האנגלי.

חומר הלימוד אינו מכיל נתונים לא רלוונטיים או מיותרים

כדי להשאיר את התלמיד על מסלול של הבנה שמתפתחת בהדרגתיות, אסור לכלול/להוסיף נתונים שמסיחים את דעתו של התלמיד מהמטרה או לא תורמים להבנת הנתונים החשובים.

כמות גדולה של תרגילים כדי לפתח יכולת יישום

המטרה של לימוד דקדוק אנגלי היא לדבר נכון. זאת אומרת שבסופו של דבר, אדם אמור ליישם את העקרונות שלמד בלי מאמץ. לשם כך דרושים תרגילים; אין די בהבנה של העקרונות. הבנה גרידא של החומר אינה ערובה ליישומו בזמן אמת. לאחר שהתלמיד מבין את העקרונות, עליו לתרגל אותם עד שמתפתח הרגל דיבור באנגלית.
יש לצרף מספיק תרגילים לשם תרגול העקרונות של כל שלב וגם לאפשר לתלמיד לתרגל ככל שהוא רוצה עד שהוא מראה יכולת יישום באותו השלב. כמובן, התרגילים חייבים להיות באנגלית.

חשוב לציין שיש שני סוגי תרגילים: תרגילי מבנה ותרגילי שימוש.

כל תלמיד יכול להתקדם לפי קצב הקליטה האישי שלו

אנשים שונים קולטים ומבינים דברים במהירויות שונות. שיטת הלימוד הפרונטאלית שבה המורה מלמד עיקרון מסוים למספר תלמידים ביחד אינה יעילה מכיוון שמצד אחד התלמיד האיטי נלחץ ונאלץ להזדרז ולעיתים מתקדם מבלי שמבין את העיקרון, ומצד שני התלמיד המהיר נאלץ לחכות ומשתעמם. בשיטה זו, שני הסוגים עלולים בסופו של דבר לאבד עניין.

לימוד אישי מתאפשר רק כאשר שאר התנאים הנ"ל קיימים.

אנשים שלומדים לפי קצב קליטתם האישית נוטים להתמיד בלימודים, מפיקים את המרב מן הלימודים ובדרך כלל מרוצים.


לימוד דקדוק אנגלי הופך לפעולה קלה, מהנה ומהירה כאשר אדם לומד מספרים שכתובים ברצף הנכון בעברית פשוטה, ללא חלקים חסרים, ללא נתונים מיותרים, ללא בלבולים, ומתרגל כל שלב עד שהוא קולט אותו ומסוגל ליישם.

חזרה לבלוג