נכונותו של התלמיד ללמוד

עלון הדרכה למורים מתאריך 18 במאי 2006

עודכן 25 פברואר 2007

נכונותו של התלמיד ללמוד הוא הדבר החשוב ביותר שצריך להתקיים כדי שהוא ילמד בכלל. אם אין לו נכונות, הוא לא ילמד באמת, אפילו אם הוא יבצע את הוראותיך.

אם יש לו נכונות, אפשר ללמד אותו כל דבר ובלבד שמלמדים אותו בצורה נכונה ולא הורסים את נכונותו ללמוד בגלל שיטות הוראה לא יעילות.

אם אין לו נכונות הוא יפַתֵחַ כל מיני "ליקויים" ויעשה בעיות. אצל כל התלמידים שלי שהגיעו אליי עם "ליקויי למידה", אחרי שחקרתי את הנושא, גיליתי שלא היה להם נכונות ללמוד, וכשטיפלתי בעניין הזה, רובם הגיעו להצלחות. למעשה היה לי רק תלמיד אחד שמצאתי לנכון להפסיק ללמד אותו והמלצתי לאימא שלו לעזוב אותו לזמן מה ולא ללחוץ עליו בגלל שהוא לא השתכנע ללמוד. לפעמים הרפיית הלחץ נותנת לו הזדמנות לשקול את הנושא ולהחליט בעצמו ללמוד.

כדאי מאוד להשקיע את המאמץ הדרוש כדי לייצר ולשַמר את נכונותו של התלמיד ללמוד.

ברוב המקרים, לתלמיד אין נכונות ללמוד בגלל אחת או יותר מהסיבות הבאות:

  1. הוא לא אוהב את המורים (הנוכחיים או הקודמים) של אותו מקצוע או בתי ספר בכלל.
  2. הוא לא רואה איך חומר הלימוד אמור לעזור לו בחיים באופן אישי.
  3. הוא מאמין שהחומר קשה מדי ושהוא לא יכול ללמוד אותו.

והנה דרכי טיפול שעובדות בשבילי:

1. תהיה חבר של התלמיד.

אתה, בתור מורה, עובד כדי לבסס דבר אחד עבור התלמיד: יכולת.

עליך להפגין זאת והתלמיד צריך להרגיש את זה.

יש תלמידים שבגלל ניסיונות לא טובים עם בתי ספר ומורים פיתחו סלידה כלפי מורים ככלל. דבר זה מהווה בעיה עבורנו ומעכב את התקדמותו של התלמיד או מונע אותה לגמרי. עליך להיות ערני למצב הזה.

במקרים כאלה, פעולה מוצלחת במיוחד היא שאני אומר לו שאני לא מורה. הם בדרך כלל שואלים: "אז מה אתה?" ואני אומר: "אני עוזר למי שרוצה ללמוד אנגלית ללמוד אנגלית. ואני מאוד טוב בזה. אתה רוצה ללמוד אנגלית?" ואני נותן לו לחשוב על זה ולענות. בדרך כלל הם אומרים כן.

עליך לבסס עם התלמיד יחס כזה שמצד אחד גורם לו לבצע את התרגילים והמשימות שאתה נותן לו ומצד שני מראה לו שאתה עובד לטובתו. בגלל זה הוא יפַתְחַ כבוד והערצה כלפיך. המפתח לכך היא התמדה מצידך, ועם הזמן, כאשר התלמיד מקבל יכולת ומצליח, יהיה לו נכונות גבוהה יותר לציית להוראותיך. אתה צריך לשדר לו שאתה נמצא כאן כדי לעזור לו, ואם יהיו לו בלבול או קשיים, אתה תעזור לו להתגבר עליהם.

התלמיד צריך להרגיש שהוא יכול לסמוך עליך, עזור לו בזה.

2. תן לו לראות איך ידע השפה האנגלית יכול להועיל לו אישית בחיים.

כדי להשיג את המטרה הזאת, צריך לשאול אותו שאלות שגורמות לו לחשוב על שימושים אפשריים בשפה עבורו, כמו :"בשביל מה צריך אנגלית?" או "מה אפשר לעשות עם אנגלית?" או " איך השפה האנגלית יכולה לעזור לך בחיים?"

אין לקבל תשובות שהוא נותן בלי לחשוב, כמו: "להצליח בחיים", כי בדרך כלל אלה דברים שהוא שמע מההורים שלו ולא בחן אותם בעצמו. המטרה היא לגרום לו לשקול את העניין ולחשוב עליו. אין יותר מדי להסביר לו את העניין. אפשר לתת לו דוגמא איך זה עוזר לך בחיים.

המפתח להצלחה בנושא הזה הוא: מחזור תקשורת דו-כיוונית, בלי הערכות או הפחתות ערך.

3. תראה לו שניתן ללמוד אנגלית בקלות.

אם התלמיד חושב שקשה ללמוד אנגלית, זה בגלל שלימדו אותו בצורה לא נכונה בעבר או שהוא פשוט עצלן. הוראה לא נכונה כוללת מדרגים שדילגו עליהם ומונחים שלא הגדירו כמו שצריך.

לכן, בהתחלת הדרך שלו איתנו, צריך להסביר לו שהוא לא הצליח בעבר בגלל שלא לימדו אותו נכון. אתה צריך להראות לו ודאות ביכולתך ללמד אותו. כאן בעצם אתה נותן לו תקווה. זהו מרכיב מאוד חשוב ובלעדיו יהיה לך עבודה קשה. כמובן שאחרי זה צריך להתמיד וללמד אותו עד שהוא מצליח.

שיטת העבודה שלנו היא שאנחנו נמצא את התחום שהכי מפריע לו (קריאה, מילים או דקדוק) ונעבוד איתו במדרג הנכון כדי לשפר אותו. כך הוא מקבל הזדמנות לשנות את דעתו לגבי קושי הנושא. אבל זה לוקח זמן.

עם תלמידים כאלה, אתה צריך לעבוד בקצב הקליטה של התלמיד. זאת אומרת, אתה נותן לו נתון, נותן לו זמן להבין אותו ומוודא שהוא מבין, מתרגל אותו ונותן לו זמן לבצע את התרגיל. אין צורך לגרום לו למהר, במיוחד בהתחלה. עם הזמן, כשהוא משתפר, הוא גם יעשה את התרגיל יותר מהר (וזה הזמן לעבור לשלב הבא). אבל אם אתה רואה שממש קשה לו והוא מסתבך, אתה בודק: לפעמים צריך הסבר יותר פשוט ולפעמים צריך לעשות תרגיל יותר קל, ואחרי שהוא מצליח, לחזור לתרגיל שבו הוא התקשה.

הנה תמצית של מה שצריך לעשות איתו:

אתר את הדבר הכי בסיסי שחסר לו בלימודי האנגלית, למד אותו בצורה נכונה, תן לו משימות ותרגילים שהוא מסוגל לבצע, ותהיה סבלני עד שהוא מבצע אותם, ואחרי שהוא מצליח, תעלה את רמת הקושי ותרגל אותו עד שהוא יצליח שוב, וכן הלאה.

לפעמים הוא לא מודע לקושי הבסיסי שלו. לכן, לפני שאתה יכול לעזור לו, אתה צריך לתת לו לראות את הקושי הזה ולקבל את הסכמתו לעבוד עליו. לאחר מכן, חשוב מאוד לתת לו להצליח ולהתגבר על הקושי הזה ,כי כך הוא יאמין ביכולתו ללמוד.

סיכום

כאשר התלמיד רואה שאתה עובד לטובתו, הוא ישתף איתך פעולה.

כאשר התלמיד רואה איך אנגלית יכולה להואיל לו אישית, הוא ירצה ללמוד אותה.

כאשר התלמיד מצליח בדברים הבסיסיים שהוא צריך כדי ללמוד אנגלית, אמונתו לגבי יכולתו ללמוד מתחזקת והוא מקבל תקווה.

הקפד על הדברים האלה בכל מפגש עם התלמיד וכך תבטיח לעצמך ולתלמיד שלך הצלחה.

חזרה לבלוג