איך לגרום לילדך לרצות ללמוד אנגלית

איך לגרום לילדך לרצות ללמוד אנגלית

לא אחת קורה שהילד לא רוצה ללמוד אנגלית, למרות המאמצים והשקעה של ההורים שלו, והמצב מתדרדר ככל שההורים מנסים לשכנע את הילד.

ההורה מסביר (ולפעמים בעקשנות) למה הילד צריך ללמוד אנגלית. הוא מפרט את כל הסיבות שהוא מכיר למה כדאי לדעת אנגלית ואיך זה יכול לעזור בחיים.

אבל זהו טיפול לא נכון בבעיה, למרות שזה נראה הדבר הנכון לעשות.

ההורה נותן את ההסברים בהתבסס על הניסיונות שלו בחיים, והמסקנות שאליהן הוא הגיע לאחר שחווה מה שהוא חווה. כלומר, ההורה מנסה "לשתול" בילד את המסקנות שהוא (ההורה) הגיע אליהן, במהלך 30-40 שנות חיים. (הערת אגב: בחלק מהמקרים ההורה בעצמו לא רצה ללמוד אנגלית כשהוא היה בגיל הילד.)

אבל הילד עדיין לא שם, אין לו את הניסיון של ההורה, לכן הוא לא מסוגל להבין את ההסברים של ההורה, הם פשוט לא ממשיים לו.

בעיקרון, האתגר הוא לגרום לילד להגיע במספר שבועות למסקנות שלוקח שנים להגיע אליהן, בלי לשבור אותו.

בנוסף, בדרך כלל, הילד אפילו לא מעוניין לשמוע את ההסברים האלה. מבחינתו הם מעין "תקשורת כפויה". בלי שהוא מודע לכך, הילד במידה מסוימת "נלחם" בהורה. הוא אף עלול לחשוב לעצמו "אני לא צריך את זה, אני אוכל להסתדר בלי אנגלית, אני אוכיח לו."

לכן, זה לא יהיה נכון לנסות להסביר לו את התועלות של אנגלית או לשכנע אותו או לכפות עליו ללכת לשיעורים בניגוד לרצונו. הדבר הנכון הוא לעזור לו להגיע, בכוחות עצמו, להבנה למה הוא צריך אנגלית בחיים שלו. צריך לתת לילד את ההזדמנות להסיק את המסקנות האלה בעצמו, מבלי שמישהו משפיע עליו בצורה פעילה מדי.

השאלה המתבקשת כרגע היא: אבל איך אפשר לטפל במצב עכשיו? אני לא רוצה שיעברו לו 30 שנים עד שהוא יבין שזה חשוב לו.

והתשובה היא באמצעות שאלות.

המטרה היא לגרום לו להיות מודע לדברים שילדים בגילו בדרך כלל לא מודעים להם (וזו הסיבה שהם לא מייחסים חשיבות לנושאים כמו לימודים ואנגלית). לאחר שהוא יהיה מודע לדברים האלו, הוא בעצמו יסיק את המסקנות הנכונות, כמו שההורה הסיק אותן.

צריך לשאול את הילד שאלות שגורמות לו לחשוב על הנושא ועל ההשלכות של ידיעה/אי-ידיעה של אנגלית.

אבל כדי להיות אפקטיבי, יש להתקדם לפי סדר מסוים של שאלות כדי להכין את קרקע ולאפשר לילד להתקדם בתהליך הסקת המסקנות בהצלחה.

צריך להתחיל מדברים כלליים ובהדרגה להתמקד על הנושא של לימודים ואנגלית.

הנה שלבים של התהליך עם שאלות רלוונטיות לכל שלב:

1. שלב א', הכנת הרקע:

שאל את ילדך: דמיין לעצמך שאתה בן 30-35, איך אתה רוצה שהחיים שלך ייראו? אילו דברים אתה רוצה שיהיו לך? אילו דברים תרצה לעשות? (ניתן לשאול עוד שאלות דומות)

הערה: אין לשאול את כל השאלות ביחד. יש לתת זמן לילד לחשוב על כל שאלה. המטרה העיקרית היא לגרום לו לחשוב על דברים שעד עכשיו לא חשב עליהם.

תן לילד לענות. עודד אותו להרחיב על הנושא. תשתמש במילים כמו "יופי" או "מצוין" על כל פריט שהוא נותן לך.

אם הוא נותן תשובות קצרות, אפשר להשתמש בשאלות כמו "לא הבנתי, אתה יכול להסביר לי יותר טוב?" או "מה עוד?" או "מה הכוונה....?"

מאוד חשוב לתת לו "להתפרע" ולהגיד כל מה שהוא רוצה. אפשר לשאול אותו שאלות נוספות כמו "האם תרצה גם....(לפי היכרותך את הילד, דברים שעשויים לעניין אותו)...?

אם הוא יגיד שהוא רוצה בית גדול עם בריכה, ניתן לשאול אותו שאלות כמו, "ומי ינקה את הבית?" העיקר לתת לו להרחיב.

המטרה בשלב הזה היא לגרום לו לחשוב כאדם מבוגר, אבל כרגע רק מבחינת הדברים שיש למבוגרים (כי את זה קל לו לדמיין)

הערה: מטרתך כרגע אינו "לחנך" אותו, אז אם הוא נותן תשובות שאינן לרוחך, היעזר בסבלנות. אל תיכנס איתו לדיון בנושא, כי הדבר יעצור את התהליך הנוכחי.)

2. שלב ב', התעוררות:

שאל את הילד שאלות כמו:

"איך תשיג את הדברים האלו?

"מה אתה צריך כדי שיתאפשר לך לעשות את הדברים הללו?"

"מה אתה צריך לעשות כדי להשיג את הדברים שציינת?

מה אתה צריך לעשות כדי שיתאפשר לך לעשות את הדברים שציינת?

המטרה הראשונה בשלב הזה היא לגרום לו להבין שבכדי להשיג את הדברים שהוא ציין בשלב הקודם, יהיה עליו לשלם עליהם, וכמובן מבלי שההורים יעזרו לו מבחינה כספית.

עליך לזכור, הרעיון של להרוויח כסף כדי לקנות את הדברים הרצויים הוא רעיון די שטחי אצל הילד, הוא עדיין לא מעריך במה זה כרוך. מבחינתו, כדי להשיג אוכל צריך ללכת למקרר, ובקניון מחלקים בגדים. הוא רגיל שדברים מוגשים לו. והוא צריך להבין שמתישהו בעתיד זה ישתנה, כלומר, הוא יצטרך להרוויח את כספו כדי לממן את ההוצאות שלו. הבנה זו היא נקודה מאוד חשובה בתהליך הנוכחי. וכשהילד קולט אותה, כדאי לתת לו את הזמן לעכל אותה.

בסופו של הדבר הוא צריך להגיע להבנה שהוא צריך לעבוד, ואז צריך לפתוח דיון בנושא "איזה סוג של עבודה"? המטרה היא לגרום לו להבין שיש סוגי עבודה שונים עם שכר שונה. צריך לשאול אותו שאלות רלוונטיות עד שהוא יבין שהוא צריך לעבוד בעבודה איכותית עם שכר טוב, כי כל הדברים שהוא רוצה עולים הרבה כסף.

אפשר להרחיב את הדיון בשלב הזה בכך שנציין לו שבעתיד יהיו לו ילדים, וכמובן הוא ירצה להיות אבא טוב, ויקנה לילדים שלו את כל מה שהם רוצים, וגם זה עולה כסף.

הערה: בשלב הזה לא מדובר בסוגי עבודה שהוא אוהב, אלא במה הוא צריך לעסוק כדי לממן את ההוצאות של הדברים שהוא ציין בשלב הקודם.

בשלב הזה, המטרה השנייה היא לגרום לו להביןם שהוא צריך עבודה איכותית, ולא סתם עבודה.

3. שלב ג', מסקנות:

בשלב הזה הילד יודע שהוא צריך לעסוק בתחום/משרה איכותית עם שכר טוב. לכן אפשר להתקדם ולדון בנושא של איזה דברים הוא צריך לדעת, ואילו כישורים נחוצים בכדי להשיג ולהצליח בסוגי העבודה שהוא ציין בשלב הקודם.

צריך לשאול אותו שאלות כמו:

מה אתה צריך לדעת כדי להשיג עבודה כזו?

אילו יכולות חיוניות כדי לבצע את המשימות הקשורות לעיסוק/עבודה הזו?

איזה ידע אתה צריך כדי שמישהו יעסיק אותך בעבודה שציינת?

איזה מקצועות (של בי"ס) יסייעו לך לקבל ולהצליח בעבודה/עיסוק שציינת?

צריך לתת לו לחשוב קצת על הנושאים האלו, ואחר כך למקד את השאלות:

האם ידע של אנגלית יכולה לקדם אותך בעבודה הזו?

למי יש סיכוי יותר טוב לקבל את המשרה הזו, מישהו שלא יודע אנגלית או מישהו שיודע?

כמובן, המטרה בשלב הזה היא לעזור לילד לראות את התפקיד החיוני של אנגלית בחיי יומיום כמבוגרים.

חשוב מאוד: לאורך התהליך, יש להקפיד על כך שהילד מפגין נכונות לשוחח. אם הוא לא משתף פעולה, לא כדאי להמשיך בתהליך. עדיף לחכות להזדמנות שבה הוא פתוח לדון בנושא בלי התנגדויות.

כמוכן, עליך להיות סבלני, אם הוא נותן תשובות שאינם לרוחך, אל תתעצבן, הפתרון הוא להניח לילד לעת עתה ולהעלות את הנושא שוב בעתיד.

סיכום

אתה לא רוצה ליצור איזה רובוט צייתן שעושה כל מה שאומרים לו. אתה רוצה אדם שיכול להפעיל שיקול דעת ולהחליט בעצמו. לשם כך הילד צריך את המרחב לשקול ולחשוב על דברים שעד עכשיו הוא לא היה מודע להם.

מטרת השאלות האלו היא להעלות את השיקולים האלה לסדר היום, ולתת לילד להגיע למסקנות בעצמו, ולא "לשכנע" אותו.

מאמרים נוספים:

ללמוד אנגלית – קבוצתי או פרטי?

ניחוש משמעות המילה לפי ההקשר

למה ללמוד אנגלית

 

חזרה לבלוג